Koppling
Hallå där ute.. är det nån som vet hur i h***ete man ska få ordning på hydralkopplingen på en C 202? jag har säkert luftat igenom 1 liter bromsvätska redan och lik för***t så får jag pumpa för att få eländet att ta. klart irriterande.

Har du provat söka här på forumet…det har debatterats ganska mycket om luftning av just det här… jag tror det var Omega24 som hade ett tips om att se till att få huvudcylindern fylld först m.m det borde finnas gott om tips på just detta.
Hoppsan, det gällde broms men det är ju ganska likt?
http://volvovalp.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=9e99cdd0-a0da-46a0-bad4-9fa69b2463dc

Låt det bara rinna så luftar det sig självt, måste du pumpa så e det säkert läck i en av cylindrarna.
mvh/Roger

Kan vara nån packning som e kras……eller så kan du väll spänna den lite, eller det kanske man inte kunde?kommer inte ihåg…..Kolla så luftningshålen i locket ät öppna också….
//jocke

mmm .. förutsättningarna är följande! nya packningar i kopplingscylindern och nya packningar i slavcylindern nytt rör mellan dessa . och jag har försökt att med hjälp av en slangklämma "straffa" slaven och sedan luftat..
nytt lock på burken för övrigt så det är nog ok. jag får den att ta precis vid botten ocm jag inte pumpar.
och jag blir toooookig. jag vet att jag förra gången luftade en jädra massa och fick ordning på det hele. jag antar att jag får fortsätta lufta. men jag e tacksamen för alla tipps.

Antar att du har kollat frigången på kopplingsgaffeln också, den ska ju inte vara allt för stor, bara 3-4 mm om ja kommer ihåg……Annars så kan man försöka pumpa ut kolven i cylindern väldigt länge…..
//jocke

@ preusvarg
Halloj! Jag har fortfarande trubbel med min koppling på min 903:a. Jag har kollat nivån för bromsoljan + ser att manövercylindern rör sig som den ska & har justerat kopplingsgaffeln. Men, fortfarande så har jag svårt att få ur backläget med växelspaken utan får stanna motorn, koppla ur igen för att få ur backen. Jag har fått tips om att det kan vara gucka på lammellerna eller att urkopplingslagret kan vara slut. Bara en tanke… /Gusten
Har du kollat hur långt stången från slavcylindern rör sej ut mot kopplingsarmen? Hur mycke spel har du vid kopplingspedalen innan den påverkar kopplingscylindern? Ska vara minimalt med spel där uppe. Å som sagt förut ca 3-5mm där nere.
Hoppas de löser sej. mvh/putte

hosthost…-du kan ju göra en enkel sak oxå….-kolla om det är fuktigt/blött vid kopplingspedalen under instrumentbrädan,vid cylindern, om det är det, så är kopplingscyllen för nött i "sig"…-då måste du ha en ny (då spelar det ingen roll om du har nya packningar)

mm jag ska kolla spelet i kväll. men det är ingen fukt = lekage vid vare sig cylinder eller slav. tokig e jag men inte helt dum he he.. men spelet har jag missat att kolla så det ska jag göra . hoppas att det är det som är felet.
Om det är svårt att få ur växeln kan det vara det lilla stödlagret i vevaxeln som drar runt växellådsaxeln.