Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 1716 ggr
Gastorn
0

Koppling trasig

Har en fråga angående kopplingen på en tgb11, var kan man möjligtvis få tag i urtrampningslager + kopplingslameller och eventuellt andra detaljer som behövs när man måste renovera kopplingen???

putte
0

Altyco Parts har delar, men lite dyrt ibland. 08-7079045

BJM har beg delar 0512-51200

Det finns andra som har delar oxå. Se under "Länkar"

mvh/putteCool

Klabbe
0

Kolla med din lokala reservdelsbutik det gjorde jag till kompisen tog med den gammla kopplingen de sa att det var samma som volvo 164 komplett koppling med u-lager kostade ca 2000kr. Kolla annars kgtrimning

Gastorn
0

Okey, ska kolla upp det, tackar för tipsen. Bara det att bilen måste plockas isär först innan jag vet mer om vad som hänt med kopplingen.

Tackar än en gång.

Är det kopplingen som kan ha gått sönder om man trampar ner pedalen men ändå inte får i nån växel?

rickardp
0

Kan vara antingen solfjädrarna som inte kopplar ur längre, eller det lilla lagret i vevaxeln som kärvar/skurit och drar runt växellådsaxeln.

om du byter koppling så byt vevaxellagret och packboxen bakom svänghjulet, det är billigt, men nedrans irriterande att behöva byta när lådan kommit upp igen. 

Enligt yahoolistan är inte samma koppling till C303 12v som TGB-11, det är tydligen en 10" på C303 12volt och en 9" på TGB-11, men därmed är det inte sagt att det inte passar med en lamell till 164.

250mm mot 229mm men innerdiam är 153mm

och någon på listan säger att kopplingen är 9½". 

Urtrampningslagret skall enligt en annan inte vara identiskt med 164 heller

Om ni inte har blivit snurriga redan så finns det mer här. 

http://www.a1.nl/phomepag/markerink/volvo_clutch.txt 

Långt svar för att säga att jag inte vet vilken koppling som passar Generad

Gastorn
0

Tack för svaret, jag får tydligen riva isär och mäta och kolla innan jag handlar delar så att man förhoppningsvis får tag i rätt delar.Skrattande

Kjellk
0

Hej

Lamellskivan på min TGB 111 A är 240 mm i diameter.