Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettövrigt-ej-valprelaterat
Läst 1152 ggr
lostmygun
2006-08-25 03:53
0

Fredagsdiskussion

Återigen fredag. Har för stunden lite brist på Valpämnen i min skalle. Tar en mer allmän bilfråga.

Jag har vid flera tillfällen stött på klassiska bilar i ett helt orört originalskick. Senast igår såg jag en Amazon på Ebay. Den hade ursprungligen köpts av en kontorsskriverska i Härnösand (fritt ur minnet). Hon hade kört den några få mil på somrarna och låtit den stå garagerad vintertid. Den hade sedan blivit uppköpt av en amerikansk samlare och hade nu bytt ägare några gånger till i sitt nya hemland. Det var en californiavit skönhet på bilderna. Tyvärr såg jag inte vad den gick för, men den stod i över 10 000 USD när det var ett antal timmar kvar på auktionen.

En midsommar hade jag förmånen att åka i en PV 544 Sport 1965 som bara kördes några mil varje midsommarafton samt till och från bilprovningen varje år. Ägaren var så petig så om det regnade den dagen bilen skulle besiktigas ringde han och avbokade. Sägnen säger att han på 80-talet blev erbjuden valfri bil i Volvos modellprogram i byte mot sin PV. Volvo ville ställa den på sitt museum. Ägaren vägrade självklart - nu är han död, men jag gissar att bilen står i sonens garage.

Nu till diskussionsämnet: Känner ni till några sådana bilar som nämns ovan med av nyare årgång. Har någon sett en 145:a som bara gått 1 000 mil nyligen? Eller som jag skrev i en annan tråd nyss: En fin SAAB 99 Turbo? En annan klassiker (för att väcka intresse nere i Nässjö): Opel Manta, helst en röd  GSI från andra halvan av 80-talet. Skulle även kunna tänka mig en Golf GTI med 1800 motorn från mitten av 80-talet. Mmmmmmmmmm. Ja, ja det finns säkert hur många modeller som helst.

Finns det någon som ser till att några exemplar av dessa kulturskatter bevaras till eftervärlden eller har alla gått åt enligt "slit och släng"????

omega24v
2006-08-25 09:14
0

(för att väcka intresse nere i Nässjö)

Hihi, där hakade du fast en trevlig krok! Jag har aldrig varit märkesentusiast, trots att de senaste femton bilar jag ägt varit Opel. Manta har aldrig fallit mig i smaken.

Däremot såg jag en Opel Commodore S Coupé 1975 (Se min bildsida, där finns en bild på min egen så ser du hur modellen ser ut) till salu på en marknad, ståendes på en biltrailer. Det var 1995 och bilen hade bara gått 800 mil. Inte en fläck vare sig utanpå, inuti eller under. 130 000 var begärt pris………………………. Eftersom jag var ganska hårt engagerad i riksföreningen för Commodore under andra halvan av 90-talet, så råkade jag några år senare få telefon från en försäkringsagent, angående värdet på en Commodore 1975 som inte gått tusen mil. Jag rapade upp de detaljer jag mindes och det var så klart samma bil det rörde sig om…

Men tyvärr vet jag inget om ägaren/ägarna och inte heller hur den använts. Att den varit garagerad hela tiden, det var det dock ingen tvekan om.

Erik, Nässjö

leo-
2006-08-25 19:46
0

Läste i en biltidning om en kille som ägde en golf gti av första modellen nu kommer jag inte ihåg milen men dom var få och bla tyskar brukar mena på att den måste vara renoverad= (nyskick) men den är helt orörd och väldigt fin

sen vet jag att din bil har sparat en av dom sista bubblorna som skulle säljas här i sverige men den har ju inte varit ute och rullat

JDW512
2006-08-25 19:57
0

Finns en samlare i Västvärmland som har bl a en 760 av de första som levererades som bara gått från Volv till en Ladugård nån mil bort.. Där den står bredvid några RR o så..

Ju sportigare bila= desto mindre risk att nån ägare INTE kört den…

leo-
2006-08-25 21:13
0

Kom på en annan precis

Det var en svensk i staterna som letade bil och kollade annonser. Han hittade en cheva 59 (måsvingen) som såldes billigt och åkte och tittade. Det visade sig att killen som ägde den hade pallat upp den efter köp (  och gick ut och startade den en gång i veckan för att hålla igång den).

Sen gjorde han nåt dumt mot chefen(frugan) kommer inte ihåg vad och hon sålde bilen skitbilligt till den nu helt stirriga svensken.

Bilen för några år sen hade inte passerat 10000miles och var i ett super skick  den hade plastfilmen kvar på dörrarna och original vindrutetorkargummi.

men i reportagen i nån biltidning ville killen inte köra den pga mätarställningen.

tycker sånt är trist dom ska användas det är det dom är till för

Ingen svensk bil men ändå en drömsituation. typ bilen som är begravd tror det var en Chrysler i en bunker vid ett rådhus eller liknande i Usa. När den grävs upp ganska snart kommer den att lottas ut. Hittade ett inlägg här på ifocus men var kommer jag inte ihåg

lostmygun
2006-08-26 02:29
0

#2: Det där med den där golf gti:n känner jag också igen.  

#4: Jodå, det finns fler sånna historier:

För länge sedan lästa jag om en tysk hantverkare (plåtslagare tror jag) som köpte en ny VW pickup någongång runt 1960. När han nämnde behovet av ny bil för frun (kontaktet var då redan undertecknat) så var det tvärstopp.

Han vågade då inte visa upp bilen när han hämtat den utan ställde in den i sin verkstad. Om jag inte minns fel slutade med att han till och med murade in bilen så att ingen skulle få se den. Många år senare, tror till och med att gubben dött, uppdagas sanningen. Ett jaktflygplan störtar och förstör delvis verkstaden. När man börjar riva i bråten ser man ett "tomt" utrymme. När man tagit sig fram i bråten ser man en 40 år gammal VW pickup i nyskick.

Även om det inte vimmlar av Amazoner, PV, bubblor och SAAB 96 i orenoverat nyskick så har jag en känsla av att det är lättare att hitta en orenoverad PV i extremt fint skick än en dito 245:a. Det är bara en känsla jag har.

Sen har köpbeteenden förändrats. Jag är uppväxt i en liten håla med i princip en fabrik där alla arbetade. Trots ganska låga löner var det ganska många arbetare som köpte en ny Volvo eller SAAB vart annat eller vart tredje år. Tror det är ganska få normalinkomsttagare som köper en ny V70 vart annat år nu för tiden.

preusvarg
2006-10-27 13:18
0

Ja va fan det har man ju inte råd med åtminstonne inte jag i alla fall. jag tycker en bil e ny om den kommer fårn 90 talet *L* har haft starka funderingar på att köpa mig en gammal duett eller en amazon för att ha som bruksbil lagom fin. Då kan man ju i alla fall "banka" på den så den går ju..

sitter och åker en Ford explorer 91 i dag trevlig bil i och för sig men dyr i drift. Jag hade span på en gammal landrover 109 också fast den han försvinna.

Ryden
2006-10-30 11:37
0

Jag vet om en Ford Taunus -78 med 3000 mil på mätaren, rullar fortfarande på originaldäcken, mycket mönster kvar.

Den lever sitt liv i en lada och besiktigas då och då.

Jag vet att besiktningsmannen för några år sedan ville ge en anmärkning på trasig kilometerräknare då den endast hade gått 19 km sedan förra besiktningen…