Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 2377 ggr
mopar
0

besiktad

HEHEHE…-var och skulle prova att besikta valpen min idag…-så blankt papper har jag nog aldrig fått på en bil Skrattande  -det var en tjej där som tog kort för någon facktidning…(antar bilprovningens)  -så min valp kommer GARANTERAT att vara med i den Flört (sa hon iaf)   -men det kändes skönt att den gick igenom, var lite orolig om bromsarna+ att jag inte hade någon belysning till regplåten…(och dom brukar ju hitta lite leder och damasker som måste bytas ibland)

Calle
0

Då är det bara att gratulera!

Själv har jag några månaders mekande kvar innan jag kan försöka.

/Calle

mopar
0

tack för det…-jag har hållit på "hela" sommaren med att få igång bromsarna….(innan jag hittade felet)  -det var bara ca två veckor före besiktning jag hittade felet ;)   -men en STOOOR sten föll från mitt hjärta när dom sa att dom hittade inga fel och att det var kul att jag bytt bort blazer'n mot något kul Cool

lasse.old
0

Var och besiktigade min Valle och funderar fortfarande på vad jag betalat för??????.

Dom kollade ljusbilden samt skakade framvagned samt tutade och bromsade ute på plan = rent papper. Tack SV- Bilprovning

mikal
0

Min gick också igenom utan anmärkningar härom veckan.

Dock vet jag inte om besiktningsprovarna har sån jäkla
koll på gamla fordon.
När jag kom dit så gick knappt bilen mer än på full choke (pga. som min far senare hittade, en gummiflisa i förgasaren).
Hur som helst undrade provaren om det ens var nån idé att testa att besikta då? Ja varför undrade jag och far?
- Ja man kan ju inte mäta avgaserna om inte bilen går
fick vi till svar.
- Men lägg av - sa far - bilen är ju från 67 då gör ni inga såna tester. Nä det gjorde man ju inte erkände han.

Sedan undrade han om det inte fanns parkeringsljus på den.
Återigen fick man påpeka att den lagen kom till bra många
år efter bilen…

Men den gick ju igenom iallafall och det var ju huvudsaken.
Men lite bättre koll borde dom ju ha för jag antar att det inte
är allt för ovanligt att det besiktigas gamla bilar.

JKSoft
0

På tal om besiktning så satsar jag på att besikta min 9033 -69, åtminstone före jul. Har en del kvar bland annat bromseriet.
Tänkte passa på att fråga om ett par saker om någon vet svaren.

1. Parkeringsljus? endast det ena av mina framlyktor har det utförandet med parkeringsljus. Går bilen igenom så eller är det då mer korrekt att plocka ur den glödlampan?

2. Vad gäller bromsprovningen så återkommer ju den frågan då och då även i detta forum upplever jag. Om jag får till mina bromsar så att dessa känns OK vid körning (Drar ej snett) men Bilprovningen ändå tänker sig att köra den i rullprovaren. Kan dom sabba nånting i drivlinan eller? (På besiktningsprotokoll som tidigare ägaren hade så var den provad i rullprovaren)

3. Bakljusen på en 69:a är ju helröda så att säga, men så var det ju på den tiden och jag förmodar att inga parkeringsljus fanns framtill heller. Vad gäller för en besiktning idag? Valpen är ju typad om till lastbil för några år sen men fortfarande en 69-års modell?

Pizza_DUDE
0

Klättrar inte bilen av rullprovaren när man börjar bromsa? Så har jag uppfattat det hela iallafall…

piteper
0

Inte en 9033:a, eller en 903:a. Har man inte kopplat i fyrhjulsdriften så händer inget speciellt.

Däremot så ska inte svensk bilprovning utföra bromsprov på fyrhjulsdrivna volvofordon med en totalvikt under 3,5 ton. Jag antar att den regeln kom till när volvos första personbilar med fyrhjulsdrift kom ut på marknaden. De hade viskokoppling som inte tål att en axel roterar medans den andra står stilla. Så det ligger ju nära till hands att bilprovningen brände upp några kopplingar och så blev det dyrt för dom, vilket vi valpägare nu kan glädja oss åt när vi ska besiktiga våra ögonstenar.

Men jag är inte insatt i hur fördelninglådan fungerar på nyare valpar, t.ex C202, och tgb11 (vilket föresten inte klassas som valp enligt mig, även om det är ett mycket coolt fordon). Dessa fördelningslådor kopplar väl in framaxeln när man bromsar???

Pizza_DUDE
0

Vet inte på c202, men på c30x så kopplas allhjulsdriften in när man bromsar, vilket i mitt huvud borde innebära att när man, om man provar den på rullaren, bromsar, så borde de två hjulen som inte står på provaren att börja rulla (eftersom de på den andra axeln gör det) och därmed klättra av testaren.. Men om något blir skadat vet jag faktiskt inte..

mikal
0

jksoft

Lagen om parkeringsljus tror jag tillkom 1976 så valpen
går igenom utan parkeringsljus. Hänvisa till det om han
påpekar något om det.

Micke

Niklas
0

Är det inte märkligt om man som kund ska behöva veta exakt vilka regler som gäller beträffande besiktning av ens egen bil? Det låter inte klokt att man kan bli "kuggad" därför att de inte klarar av sitt jobb.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Fredrik S
0

Ang inkoppling av fyrhjulsdrift på C303 - Det stämmer att framhjulsdriften kopplas in automatiskt vid hård inbromsning. Ska bilens testas med rullprovare ska denna automatiska funktion kopplas ur enligt reparationshandboken. Men som sagt inga fleraxeldrivna Volvo med totalvikt under 7000 kg ska testas i rullbromsprovare hos Bilprovningen. Se http://www.geocities.com/valpclub/broms.html

mikal
0

Niklas

Jo man kan tycka det. Det vore ju förargligt om man bara sa ja och amen och åkte iväg med bilen och några tvåor på papperet pga. dåliga avgasvärden och inga parkeringsljus.

Och hur åtgärdar man det på en "originalbil"!?!?

Kimto
0

På min C303á så kollade dom mer eller mindre bara att bromsrören var okey. Bromsprov gjorde dom på testkörningen.

Avgasprov görs ej på last bilsreggade.

mopar
0

som jqag förstått det så har alla bilprovare fått ett papper från volvo som säger att dom INTE får prova bromsar oavsett två eller sexaxlixa volvo valpar….-sen hur dom tolkar det är deras uppgift…-INTE min   ;)

peter69
0

Min valp finns inte i registret längre pga av att den fallit ur…varit avställd för länge..är det svårt att få in den igen?…det är en 3314 som e ombyggd till pickup…men allt funkar på den…bromsar lysen mm…sitter H4 insatser också…nån som vet hur man gör?

Peter