Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 1497 ggr
djang
0

Startmotor/Koppling

Har ett fel på min valp, Provade att starta den, men bara startmotorn går runt, altså drar den inte runt motorn.

Vad beror detta på? Märker oxå att kopplingen är "hård".

Har bytt startmotor för ca en månad sen, men inte kört med den så mycket, men då fungerade det utan problem.

Kan det vara så att kopplingen behöver bytas? Eller finns det nått annat man kan köra. Behöver ha den fungerande till nästa helg..!

MvH:  Joel

valpbiten
0

hejsan Joel!

drar solenoiden?….möjligen en defekt solenoid(eller kablar) om bara startmotorn  går runt..mvh/stephan

Dexxas
0

Djang..

eftersom startkransen sitter påkrympt på motorns svänghjul så låter det underligt att "bara startmotorn går"….

Antingen går inte starten i ingrepp i startkransen utan står o spinner i luften eller så har din vevaxel gått av(vilket låter totalt osannolikt)…..

Men vad menar du med att kopplingen är hård??

Går det inte att frikoppla eller vad??

Iofs så har inte koppling och starmotor nått gemensamt förutom att bägge verkar mot svänghjulet……men om ex.vis bultarna som håller ihop svänghjul/vevaxel släppt/gått av så skulle även kopplingspedalen kunna kännas mysko…men det borde ha skramlat åtskilligt sist du körde valpen.

Demontera startmotorn igen,eller kolla åtminstone att den sitter som den ska, och återkom..

Mvh/Dexxas

djang
0

Jo, nu har jag löst problemet med startmotorn. Tog en träbit och satte mot startmotorn, och slog till den med en hammare, så nu drar den runt motorn som den ska. Gissar på att kuggdrevet som ska gå mot svänghjulet hade låst sig eller nått sånnt. Fungerade iaf!!!

Nu återstår bara problem Koppling! Ska testa att köra imorgon när jag har kopplat in den nya tanken. Men sist jag körde så var kopplingen hård, så att den tog på direkten. Altså kunde man inte köra mjukt. Eller hur man nu förklarar det.

MvH:  Joel

valpbiten
0

hejsan…kanske vore bra om du tog ur starten och smorde upp länkaget mellan solenoid och kuggdrev…det verkar kärva där för dig tror jag.

det där andra med kopplingen…låter ungefär som om du skulle ha olja på lamellen..inget bra i så fall och som kräver lamellbyte och undersökning varifrån oljan kommer+ åtgärdande av detta..antingen bakre vevaxeltätningen eller från ingående axel till växellådan..lycka till..mvh/stephan

Dexxas
0

Om du fått olja på en f.ö frisk lamell, blötlägg den i TRI ett par dygn om du kan.

Trikloretylen kan vara svårt att få tag på men det funkar…..det finns inte spår av vare sig fett eller olja sen…

Dex

djang
0

Hej igen..!

Körde en runda med den i dag för att testa så att den nya tanken fungerade, båttank.

Startmotorn fungerar nu som den ska!!! Änn så länge iaf.

Kopplingen är fortfarande trög att trycka ner, vilket medför att den fjädrar tillbaka ganska hårt oxå.

Vet inte om det kan bero på att den badade i ett par ler/vattenhål, i somras.

Olja är det i kopplingen, (cylindern) har även testat att lufta den, men det gjorde ingen skillnad.

/// Joel

JKSoft
0

Har ett kopplingsproblem…
Har tagit vid förra ägarens påbörjade renovering. Skulle gå igenom huvudcylindern på min 9033:a (kopplingen). Har renoveringssats, så långt OK. Problemet är dock att få ut kolven som legat till sig under nåt år i (Demonterad cyl)…Har blötlagt hela cylindern i först rostlösningsolja sen en tunn vanlig olja (SAE20). Provat med tryckluft men den rör sig inte en mikron utåt. Om jag ger en liten "smäll" inåt så ger den efter lite.. men det var ju ut den skulle.

Någon som har ett tips? Tänkte ev göra en adapter och köra med fettspruta, kan det funka?

putte
0

Angående "hård koppling" de kan bero på ev, att de sitter smuts i tryckplattan efter "badet". Jag skulle prova att försöka tvätta ur den med demonterad startmotor. Annars skulle jag prova me att smörja upp pedalstället. Kan gå trögt i den axeln. Sen är de rätt noga me spelet vid cylindrarna upp & nere. De finns ju justeringar på axlarna mot cylindrarna på båda ställena.

(Demont cyl)

Klart de går me fettspruta. Har gjort de med min.

djang
0

Har nog förhoppningsvis löst just det problemet delvis. Ska byta motor, så den gamla motorn är urplockad. Väntar på att få hem en B20 Motor istället. Hoppas att det inte är några större problem att få dit en sån.

/// Joel