Svetsning på bil
Det står på en dekal på dörren att man bör koppla bort batteri laddrelä och generator.
Något annat att tänka på ?
Aaah bensinångooor ! Gilla !!
kolla vad du har på andra sidan plåten, lyckades elda upp ett hörn av den perforerade masoniten på insidan
en annan sak är underdsmassa, den brinner bra när den blivit varm,
det är inte fel att ha en våt trasa och en brandsläckare i närheten vid svetsning, och tyvärr så är det väldigt bra att kolla upp efter en timma eller två efter det att man slutat svetsa, det kan ligga och pyra
bara mina personliga erfarenheter

Plåt-rent funkar bäst när man ska svetsa. Varmluftpistol är oslagbar att få bort underredsmassa och färg med.
Annars är det bara att prova, jag brukar inte vara snål med att kapa ur, det brukar vara lättast att få dit en ny plåt om man har frisk att fästa i.
/Calle

En annan sak det kan vara bra att tänka på är att INTE jorda i motorblocket. Visserligen "helt naturligt att inte jorda där, vilken idiot skulle göra det???", eftersom motorn är gummiupphängd, men jag VET en som gjort det och siste tomten är inte född än. Vad som hände var att när han sen var färdig rörde sig inte motorn ur fläcken. Strömmen har gått outgrundliga vägar genom jordflätor, kardaner, bakaxelklumpar och annat och på den resan tagit vägen genom veven och loppat fast den i lagren. Skoj.
Erik, Jönköping
Det första man lär sig vid elsvetsning är att se till att det är så kort väg som möjligt mellan återledaren och svetsstället.Dvs jorden skall koppla så nära svetstället som möjligt. dett gör att man slippe oönsklade virvelströmmar som stör öljusbågen, samt man minskar risken att skada elektronik i bilen. Dessutom bör man som Omega24V säger undvika att strömmen går genom kullager, kardaner och andra rörliga delar. Svetsströmmen är mycket hög och just strömstyrkan är ju avsedd att smälta stål, det gör den på väg till svetstället oxo.
Dvs dra fast jordklämman ordentligt helst bara nån dm från svetsen
Enligt min mening är det fördömt att dra återströmmen till lampor o radio genom chassiet i en bil, det skall vara en kabel även där från strömkällan till lampan. Ström gneom plåten unde rlång tid, åratal, leder till korrosion i bilar. Dvs plåten förenar sig med luftens syre snabbare med lite ström. Populärt utryckt så rostar plåt bättre med elektrisk ström. Men en bil slänger man ju i alla fall efter 15 år……