Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 2596 ggr
Thomas_Jansson
0

Lite frågor C202 - Ny medlem

Hej på er,

Dagen före midsommar blev jag ägare till en C202 av 81 års modell. Jag och min yngste grabb hittade den på Blocket och efter en blöt MC-resa från Karlstad till Sveg kunde vi vända hemåt igen med MC:n i skåpet. Ytterliggare en pojkdröm hade gått i uppfyllese…..

Bilen är mycket välhållen och i stort sett rostfri - mätaren står på 4300 mil och det verkar som om det är rätt. Faktiskt lite nybilskänsla över den.

Jag har lite funderingar:

1) Framhjulslederna är fyllda med fett - är detta rätt?

2) Är det samma typ koppling som i personbilarna?

3) Var hittar jag bromsband och nya tätningar till bromskolvarna?

4) Jag har lite missljud i fördelningslådan. Mest på lågväxeln, troligen lagerfel p g a för lite olja. Är det komplicerat att byta ut lagren i lådan?

5) Bilen är försedd med frihjul fram, hur mycket bensin sparar dessa?

6) Vad är uppfattningen om bensinförbrukningen om man håller 70 km/h? 

Mvh Thomas

hhansenfishing.com
0

1. ja det ska vara fett i frramhjulsledern

2. jag har för mej att det är samma lammeller har ej läst något annat

3.altyko, kollar du bakåkt så dyker adressen upp eller sök på altyko

4. svår fråga inget är svårt under dom rätta förutsättningarna, men om du har tummen någolunda på plats och en skaplig verktygslåda är det inte så svårt

5. vet ej då min inte har några

6. runt litern

mvh Hasse

Calle
0

Förtydligar lite bara, firman heter Altyco Parts AB, Huddinge.

Jag hoppas att du inte tycker jag är petig, Hasse.

Adressuppgifter

Altyco Parts AB

Lissma Sjöv. 11, 141 91 HUDDINGE

08-707 90 45

Fax

08-707 95 10

Mobiltfn

070-527 90 45

wodger
0

Frihjulsnav är drömmen! Jag upplevde det som om bilen t o m rullade lättare men det kan vara inbillning…   En sak är säker i alla fall, den gick tystare.

Bensinförbrukning ja……det är den eviga frågan….jag brukar svara att den drar ca 2 liter, sen beror det på hur långt man kör…..

Cool

[Trond]
0

Frihjulsnav sparer omlag 0,2 liter pr. mil om man kjører lang strekning i 70 km/t

Mindre i terrenget

hhansenfishing.com
0

#2 nej det är bara bra om rätt upgifterkommer på plats vora synd annars om han söker på det jag skrev så får han svårt att hitta Altyco parts så en rättning som är befogad är bara bra. ha det bra Calle mvh Hasse

jorre
0

När jag bytte koppling (202:a -81)så sa verkstaden att det är en förstärkt koppling.Enligt uppgift så är det en 164-koppling.

Vill du ha en kopia av instruktionsbok med uppgifter om oljor och smörjning så kan jag kopiera min och sända. Det blir först om två veckor och du får meddela adressen.

Trevlig Valpsommar.

MRAmazon
0

#1 I instruktionsboken står det "framhjulslederna skall en bakväxelolja enligt API-GL-5 användas viskositet SAE 80W/90 oljevolymen är ca 0,5 liter".

I servicehäftet står det "Till hjullager och framhjulsled (Rzeppaknut) används ett långtidsfett för hjullager, dvs smörjfett på litium/bly-bas och med konsistensen NLGL nr2. 250 g/led.

Kommer att använda fett till min C202.

preusvarg
0

jag har precis renoverat framaxeln på min c202 och det ska vara fett i ytterändarna . jag borrade dit ett par fettnipplar i min för jag har kommit underfund med att när det blir varmt när man kör så "rinner" fetten ner och smörjer inte det övre spindellagret spec bra. räkna med att det går in ca en tub per sida. ett molybden fett är bra.

kopplingen är ej samma som presonbilarna köp en på Altyco det gjorde jag å den funkar helbra.

du kommer att märka en avsevärd skillnad med frihjul fram det inte bara spar bränsle det minska påfrestningarna på framaxeln den slipper ju snurra med. men …. funktionen att den slår in 4x4 när du bromsar hårt försvinner!!!!!

tänk på att när du fyller olja i vx lådan så kan du inte fylla genom nivåpluggen då blir det för lite.. ett vanligt fel många gör. efterssom lådan lutar "M45" och inte ska luta orginal så får du lätta på locket och fylla den vägen… annars är det inte svårare att renovera lådan på den här än andra lådor det går åt en hink jävlar och en kartong fan också.. men med den utrustningen så kommer det ätt gå bra *L*

stöter du på problem kan du ju slå mig en signal. 070-7471690 så svara jag på det jag kan. jag har viss tillgång till org verkstadshandböcker..

sos
0

C202 och fylla på olja i fördelningslådan…kunde man inte sätta/gänga in en vinklad rörbit i påfyllningshålet och flytta korken uppåt -därmed få rätt nivå? men det kanske är lika lätt att lyfta på locket?

preusvarg
0

aha var det fördelningslådan det handlade om.. sorry då backar jag . jag menade växellådan..

Ryden
0

#9 Brilliant idé, hur stor nivåskillnad rör det sig om?

sos
0

#11 / Man tycker ju Volvo borde gjort detta så fort problemen började uppstå??? jag har ingen 202 själv har bara läst lite här och där och av någon anledning så lutades fördelningslådan som är samma i 11:a bilarna (har jag också läst)…det kanske är för trångt? muff och slangbit? dra upp korken under motorkåpan? nivån skulle ju synas lätt i en transparent-slang…håller det -varför inte soppa… slangarna håller ju hyfsat….

preusvarg
0

Håller med totalt. men det är info jag har fått och tittar man på problemet så blir det glasklart fysikens lagar säger ju att oljan riner ut tidigare ur hålet om man lutar lådan  *L*

Jag har slick 50 behandlat min växellåda och det kan jag varmt rekomendera. det blev skillnad faktiskt!! eller så inbillar man sig det. men jag tycker att växlarna går i lättare.

jag har dock ett annat litet problem med min winch den vill inte "hoppa i ingrepp" ordentligt trots att jag bytt slangar och fixat alla läckor i vakumet. jag har vakum fortfarand 2 veckor efter avstängd motor. så nog är det tätt. är det nån som har en bättre idé än att svetsa klon? jag vill ju gärna kunna andvända kraftutaget till annat än bara winchen!

sos
0

Vill inte "hoppa i ingrepp"…klon sliten??? tror knappast slick behandlingen har påverkat så mycket. Har du provat justera stången i vakumklockan?

preusvarg
0

Mnja!! klon är inte så sliten utan det är mera så att den inte verkar "orka " dra in klon. har funderat på att göra en mekanisk lösning på problemet. men jag har inte kommit fram till nån praktisk lösning ännu. det sitter ju lite utsatt där under.

jag har haft i sär winchen flera gånger för att kontrolera mått och ev slitage som eventuellt skulle kunna vara men den är i nyskick. flera elaka tungor har sagt åt mig att det bara är att svetsa. men jag vill inte ha det så. för det först så tar det en sådan förbaskad tid att backa ut wiren och så som sagt så kan jag ju inte andvända mitt kraftutag till nått annat.

omega24v
0

Jag har skrivit många gånger förr att "det är det senaste man gjort som man ska kolla först om det uppstår nya fel eller grejorna inte beter sig som de ska efter reparation". Det låter ju som att du har vakuum om det håller så tätt efter vecketal stilla, men hur är det med vakuummanövreringen då? Jag vet inte hur vkuumet fungerar vare sig på andra bilar eller på min egen, för jag har inte rotat nåt i det, men vad händer när du manövrerar vakuumet? Försvinner undertrycket, eller händer INGENTING? Om det inte händer nåt sätter jag en tumme på att u kopplat nåt fel, lätt hänt.

preusvarg
0

Mmm. jo jag har funderat på det också. fast jag har ganska bra koll på att det kommer vakum rram till klockan då jag monterat en vakummätare där för att se att elektromagnetsklockorna sköter sig ordentligt. så jag misstänker att det är något mystiskt mekaniskt fel nånstans. möjligen att det är någon läcka i membranet eller så. fast det går ju inte att se det. en annan teori jag har är att det inte är tillräkligt stora slangar fram . jag har dragit meckmans 8 mm slangar och dom fungerar utmärkt till fyrhjulsdriften eller ska jag säga två hjulsdriften för det är ju vakum som styr 2x4 . och kraftutaget går i hur fint som hällst. jag tror det rent av gått troll i min winch. tänkte passa på att fråga om det är någon som gjort en mekanisk konvertering av sin winch och hur man i så fall har löst infästningen? jag ser att klon rör sig men den orkar likson inte falla på plats…. om man då sätter lite rotation på det hela tycker man ju att den borde falla in om den skulle ligga fel. men ikke. den bara ligger å fånar sig.. å de e ju inge kul om man sitter så att säga i skiten.

omega24v
0

Hmmm. Kolla med "limpa" på terrängbil.net, hen verkar ha koll på det mesta kring tillbehören på de här bilarna. "putte" och "jockum" på samma ställe verkar ha rotat mycket i dem också.

preusvarg
0

tackar det ska jag göra vid tillfälle!

nu blev skiten svetsat i går för jag ska ut på lördag på botkyrka Mk å köra å då kan det ju hända att man behöver den.

preusvarg
0

Har hittat problemet. *L* en liiiiten jä**a läcka på membranet som drar "klon" har fixat det nu så ny slår den i som den ska. så nu är det bara att riva i sär alltihoppa på nytt och slipa klorna så dom får skarpa och fina kanter.

tack för alla fana tipps!!

jag kan för övrigt varmt rekomendera mecmans blå tryckluftsslangar till vakumet. dom är styva och fina dessutom så tål dom olja fint . jag har även advänt dom till att dra upp avluftningaran från vxl. lådan och alla andra små avluftningar.

jag har samlat alltihopa och avslutat det hela med ett luftfikter till en motorcykel an något slag. det tillsammans med ett lätt övertryck i axlarna hoppas jag ska kunna hålla skiten ute ..