Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 1576 ggr
ragge
0

Byte motor i valp 3314

SkrattandeHar lite funderingar på motorbytet,sitter en b18 nu,menfunderar på att byta till b21turbo,då kommer frågan,passar b21:an med orglåda på fördelnlådan eller går detFot i munnnen åt skogen?

Diffen
0

De sitter väl en M47 låda på B21:an…

putte
0

Har förklarat förut på forumet hur jag gjorde för att montera B230 med en topp (portad å planad) och sprut från en 244 GLT -80 i min 3314. Ca 150-160 hk. Men vi tar de en gång till…

De första ja gjorde var att göra en adepter mellan orginal sprängkåpa å huvudlådan. För motorn är ju vriden (tror de va) 15*. Sen blev de till att hänga i motorn å mäta in den för dom nya motorfästena. Fick flytta upp generatorn ca 3cm för frigången mot framaxeln. Som insug monterade jag ett "max" portat förgasarinsug med en 90 graders rörböj mot insuget för att få plats med ett spjällhus från Saab 900. Ville inte kapa ur för orginal insuget. Monterade en kraftig elfläkt framför kylet. För fläkten passar ju inte så bra längre. Monterade mängdmätaren bakom motorn å flyttade på batteriet. Monterade en förpump bak vid tanken som fyllde upp en catchtank som rymmer ca 2,5 lit liggandes framför tanken. För man vill ju kunna köra även om de lutar. Gjorde en hållare för huvudpump och ett bränslefilter som jag monterade innanför ramen vid fördelningslådan. Det enda problemet som varigt är skrotad huvud låda. Skulle jag gjort om instalationen idag så hade jag tagit 202 ans lådor för do e tåligare. M40 lådan är för vek för min körning.

Ja de va lite om hur jag gjorde.                                                 

mvh/putte

ragge
0

okej,tackar för de,har fått tag i en 350v8+automat,så nu är deen avvägnings fråga omman vill köra b21turbo eller v8,hursom helst så kan man räkna me att spendera hela vintern i garaget,men jag tackar för tipset ochlär väl höra av mej när problemen uppstårSkrattande     mvh/Ragge

putte
0

jupp de går bra….

mvh/putte

rockabilly68
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

du det kommer att gå bra

putte
0

e den 4x4? haha. nja tror inte de. men de vore fränt.

kune
0

om du inte har tillgång till att göra en adapter så fins de en sprängkåpa som passar b21 till m40 sitter på en del volvo 240 tror jag…

preusvarg
0

den sprängkåpan som det talas om sitter på volvo 240 -75 som hade b20 motorn. dvs tidiga.. dom är inte så lätta att hitta. men det går. lycka till..

putte
0

den sprängkåpan som det talas om sitter på volvo 240 -75 som hade b20 motorn. dvs tidiga.. dom är inte så lätta att hitta. men det går. lycka till.. /// ?????????

Vad ska man med den till när man ska montera en B21-230 i en Valp? Den har ju fäste för B20 till M45. Men de ska finnas en kåpa för B21 till M40 talas de om. Det är DEN kåpan som då ska användas.

mvh//putte

sos
0

eller 242 -75 med B19… ????

kune
0

såg på blocket att de va en som skulle sälja en b21a med m40 låda .. va för visso en gammal annons men är den kvar så får du säkert den billigt !!!!    annonsen är från 26 sep  …. du bör ju bo nära skaraborg om de ska va värt de vill säga Förvånad

preusvarg
0

Mmmm B20 sitter rakt å M40 sitter rakt  B230 mf.. sitter lutad.. de e allt jag har att säga i frågan.. varför behålla den betydligt svagare  M40 lådan??? byt till M45 när du ändå grottar..

putte
0

Klart de e bättre med M45 lådan. Men hur får du fast den på Valplådan????

mvh//putte