Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikett: reparation-renovering
Läst 960 ggr
bm320
0

c202 2wd/4wd funktion paj?!

Nu börjar jag förstå varför bilen ryster vid asfaltskörning och motorbroms..Fyrhjulsdriften går inte ur eftersom knappen för i och urkoppling saknar sladdar och sannolikt inte fungerar ändå..Jag tittade nyligen under instrumentbrädan och till min förvåning och besvikelse fann att hälften av sladdarna gick till rätt adress..resten var avklippta eller borta. Hur kopplar jag in en annan strömbrytare? Eller finns det reservknappar att köpa?

Bilen går ju kalas i grusgropen med lågväxel inkopplad men sen när vi far tur/retur blir den helt orkeslös när jag kopplar in högväxel och som jag trott 2 hjulsdrift vilket jag naturligtvis aldrig fått i. Väl ute på asfalten och de knappa 5 km till hemmet så beter den sig riktig olustigt. Har känts som om den spårat och vid motorbroms upplevt "ormningar" i hela karossen.. Ställer in kraken för vintern och tänker mig att se över det hela men saknar kunskapen. Hur gör jag? Kopplingschema har jag men inget förstånd och eftersom någon ondsint person klippt sladdarna så bör väl ett skäl till det funnits? Jordfel, brand etc. Kanske en hel instrumentbräda finns i nåt garage till bra pris? Hur ser jag dessutom att funktionen i kraftöverföringen fungerar som den ska?

Julöl till alla hjälpsamma tipsare..!

/Jörgen

sos
0

Samma fördelningslåda som i C303 så det är väl vakum-styrt och då det är paj så är det alltid inkopplat. Man kan ju ha råkat slänga om kablarna på kontakten i fördelningslådan och sedan börjat klippa i kabelstammen i desperation??? fanns det några som helst kabelstumpar kvar i kontakten så man får lite hjälp av det…kontaktens funktion kan man ju alltid kolla med testlampa/ohmmätare.

Knapp, magnetventil för vakum,Bromscylinder,Fördelningslåda är väl det som påverkar det hela….+ slangar och kablage givetvis

preusvarg
0

Det hela är hel enkelt.. magnetventilen skall "dra" i 2x4 läge..

antingen sätter du en vippströmbrytare till magnetventilen som är lokaliserad på vakumbalken under bilen.. idiotiskt ställer om du frågar mig.. jag har flyttat in mina tre vakum ventiler till golvet på passagerarsidan. eller så kan du få en begad orginalkontakt av mig om du hör av dig.. 070-7471690.

bm320
0

Hygglo, jag ringer imorgon!