Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettmaterial-delar
Läst 2893 ggr
pltgb
0

c202 axlar

Tja! är det någon som vet om det är nån skillnad på axlar som är från c202 och axlar från en valp 69:A?

kune
0

på denna sida kan du läsa lite http://www.tgb-sidan.se/valp.html men va jag förstår så är de en vekare axel och saknar diff ..

preusvarg
0

PROTEST… inte vekare.. skillnaden ligger i utväxlingen.. 6.17 i c 202 axlarna och en något annorlunda konstruktion på pinjongdrevet.. att dom skulle vara vekare e bollshit.. om man sköter grejerna så håller dom lika bra så de såå…… men helt sant at det är vanligare att dom saknar diffbroms. men det finns sånna som har också.. en del gamla televerkare och en del vattenfallsbilar ha diffbroms i bak.

det sitter en något dum "knäckhylsa på pinjongaxeln som kan knäcka sig när man inte vill att den ska det. och då blir det glapp vilket kan resultera i snabbt slitage.. enkelt att kolla de e bara att vrida joket fram och tillbaka å se om det rör sig i axiell led då e det inte bra..

justering krävs då. jag har moddat mina axlar och svarvat en stum hylsa och schimsat in lagren i stället har fungrat kanon.

Och jag busar rätt hårt med min bil.. peppar peppar ta i trä inget axelbrott ännu..

vidare är det så att alla valpaxlar är svagare än "orginalet" dvs dana 44 trotts att det sitter grövre drivaxlar och det beror på ett sämre material i axlarna. men man kan montera diffbroms från dana 44 vilket öppnar upp en näst intill oändlig eftermarknad.. kolla bara antalet splines utväxlingen ska man vara rädd om den är högvillt…

om du tar C202 axlar i hopp med valpens fördelningslåda.. ja då har du en riktig rockcrowler… det var det om det.. hoppas jag har fört lite ljus över frågan.

pltgb
0

Okay! Jag vet om en valp c202:a billigt så ja fundera på om det gick att sätta i diffen från bakaxeln från 202an till min 69:a men som ja förstod så kanske det inte är diffbroms på 202.

preusvarg
0

Nä det är i alla fall ovanligt!!!

men det ska passa i alla fall om du flyttar över utväxlingen..

annars kan jag vara intresserad av den diffbromsen i fall du beslutar dig att inte andvända den.  jag är på jakt efter en bromsad bakaxel..

pltgb
0

jaja! Det är winschen som sitter på 202:an som ja är i behov av.. vad kan man få för axlarna tror du?

preusvarg
0

ja du det beror ju naturligtvis på vem som behöver dom men ett par tusenlappar är dom nog värda7st.. tyvärr så släpar dom ju på ett oförtjänt dåligt rykte…. men om dom är i gott skick så som sagt.

du vet väl att kraftutaget inte passar på "gamla"valpen? det är inte samma bultdelning tyvärr. jag har provat. winchen i sig passar men det blir ju dålig snurr å den om man inte har kraft *L* å inte kan du flytta över fördelningslådan heller då utväxlingen i den är en annan.

KIMZ
0

Jag är på jakt efter ett 202 kraftuttag. Är det till salu?  Kan kanske fixa ett Willys kraftuttag åt dej, det passar på valp lådan.

MVH/Kim

preusvarg
0

Mitt kraftutag är tyvärr inte till salu jag andvänder det för närvarande. det ända jag har till salu är en mekanisk seppson winch 2.5 ton. i aluminium..

pltgb
0
  • okay.. det kanske går att bygga om på nått vis så det passar..
jockum
0

jar har ditt gastorns nummer också, men du skulle kunna skicka ditt också, kan vara bra att ha….

//jocke