Hur många valpar?
Hur många Valpar finns det egentligen i Sverige?
Någon här som har en aning?
Hur många är privatägda?
Mvh // Staffan
Det är nog svårt att säga. Dels beror det på var man drar gränsen för valp. Det finns ett antal modeller som i olika sammanhang kallas valp.
Det finns en artikel med valpdata. Där kan du åtmisntone se hur många som har tillverkats av olika modeller. Hur många av dessa som finns kvar och i Sverige har jag ingen aning om.
Vänliga hälsningar
Niklas

Det borde faktiskt finnas rätt många valpar kvar, även fast många blev skrotade.
Hittade dom här siffrorna över valparna som blev järn spån vid den omtalade utskrotningen hösten 2000:
390 st. radioterrängbil 9033, 90 st. terrängbil 9033, 90 st. terrängbil 903.
Alltså summa sumarum ca: 600st skrotade 903:or, om man tittar på samanställningen över det totala antalet tillverkade valpar så borde det grovt räknat finnas ca: 6000-7000 valpar kvar, om nu inte försvaret gjort fler stora utskrotningar än den som gjordes hösten 2000..
Vet någon om dom valpar som såldes till norska försvaret är inräknade i samanställningen över antalet tillverkade?
De norska borde vara med i antalen. Var de hamnade har egentligen inte med antal tillverkade att göra.
Vänliga hälsningar
Niklas

Ja jag förstår vad du menar, men jag har för mig att jag läste någonstans på en norsk sida att valparna som norska försvaret köpte inte blev tillverkade på volvo i Sverige.
Jag kan ju förstås ha fel, ska försöka hitta sidan igen.
/Lars
En del valpar tillverkades väl i Ungern eller så. Fast om man räknar tillverkade per modellbeteckning borde det ändå stämma.
Vänliga hälnsingar
Niklas
De Norska valparna är tillverkade i Norge, det finns en skylt där det står att den är byggd på en viss fabrik, minns inte var.
Men det är nog så att de är sammansatta i Norge.
Dock är det så att man i Norge har olika versioner, som kan vara tillverkade på olika ställen o sätt. Den jag sett med skylt är typen med glasfiberöverbyggnad.
De norske er produsert hos Volvo AB akkurat som de svenske, men de ble ikke montert der.
Delene ble sendt med tog til Raufoss i Norge.
Overbygg og kanvas ble produsert i Norge.
Så ble alt montert på Raufoss Ammunisjonsfabrikker.

De valpar som tillverkades i Ungern var inga ur-valpar utan C200, de tillverkades under 70-talet och skulle komplettera C300 som ett biligare alternativ, tyvärr blev dessa även av sämre kvalite än både C300 och 903.