Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 2796 ggr
Staffan
0

Topphastighet?

Hur snabbt går egentligen era Valpar? Vad lyckas ni pressa upp dem i ute på Autobahn? Förstår att inte det är poängen men jag är ändå nyfiken…

Glad

Mvh // Staffan

Calle
0

När jag precis köpt min 3314HT provade jag topphastigheten. Jag vågade till ca 90 km/h med följden att ett av de gamla torra däcken fick en bula och senare exploderade när jag stod där med fälgkorset och skulle byta däck i ösregn. Sen dess har jag inte provat med jag har för mig att det står att topphastigheten är 93 km/h. Jag hade en etikett på vindrutan där det stod att man inte skulle köra fortare än 80 km/h, ett antal lumpare har kört ihjäl sig i fordonet sägs det.

/Calle

Pizza_DUDE
0

Militär hastighetsrestriktion på terrängiblarna (c30x, vet inte med 903:orna) är 55km/h om vägbanorna inte är skilda åt med mitträcke, eller ett stycke mark, och 70km/h i övriga fall.. Men de går ju fortare.. Jag har kört min i nästan 100, men motorn låter rätt mycket då..

Man skulle haft en växel eller två till.. :)

mikal
0

Jag har varit uppe i 110km/h.

Kimto
0

130 km/h enligt instruktionsboken.

Staffan
0

130km/h?

Då måste man nästan ha riktig rallytejp i bilen… Glad

// staffan

wiggo
0

100km/h med TGB 11

[Trond]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det stemmer at 903 går i 130 på flat mark (i hvertfall de norske) men det anbefales ikke. Girkasser og overføringer tåler det ikke over lengre tid.

3 knop er vel passe..

Sugga
0

55 resp 70 km/h för c300 är en ny restriktion som infördes för ca 2 år sedan, det var ett krav som värnpliktsrådet fick igenom pga bilens låga krocksäkerhet.

Men det går att åka fort ändå mätaren slutar på hundra men den går att få till V:et i VDO, 120-130 knyck.

903:an går nog också att få upp i över 100 men då har ekonomin och åkkomforten passerats sedan länge……..

Men egentligen så är väl toppfarten ointressant på de här bilarna ;)

Staffan
0

> Men egentligen så är väl toppfarten > ointressant på de här bilarna ;)

Jag instämmer och skrev också det i #0. Kunde ändå inte låta bli att fråga när nyfikenheten tog överhand… :)

// staffan

Pizza_DUDE
0

@8

70km/h är inte ny, den har funnits sålänge jag kan minnas.. Tgb11 fick från början köras i 80, men den sänktes också till 70 för ganska många år sen..

55km/h är ny, den har bara funnits under två år, som du sa.. Anledningen var framför allt att frontalkollisioner med vanliga civila fordon blir väldigt agressiva, eftersom 30xan är så hög och tung. Att det sen näst intill aldrig har inträffat nån allvarligare frontalkollision med en 30x i militär regi har de uppenbarligen inte tagit med i ekvationen.. :)