Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikett: bilder-filmer
Läst 2824 ggr
omega24v
0

Stöddigaste kärran i grannskapet...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…eller vad sägs?

Erik, Nässjö

omega24v
0

Ahhhh…! Glad

omega24v
0

Bakifrån måhända inte lika stöddig än. Flaket är inte riktigt klart,  golvskivan fattas, hörnens ytterplåtar likaså, lyktor och skylt ska på plats. Men snart går det leka med den här bilen!

FormerMazda
0

Snacka om inspiration!

Nu ser den inte så stor ut, men förbenat manlig!

kvarnsholm
0

De va snyggt jobbat. Är det ett VW flak måntro? Själv har jag ett liknande projekt med ett Floby-flak.

kvarnsholm
0

Så en bild till….Glad

kvarnsholm
0

Använder mig av en motorkåpa från TGB20 för jag har inte byggt upp flaket över motorn. Kommer även att byta batterilådan mot TGB20:s och hänga det under flaket istället. Sen skall hela rasket få en såndär fin orginal mörkgrön 326 färg oxå.

Roligt med dessa gamla TGB:s!

omega24v
0

#3 Nä, omfånget minskar ju en del. Det var fränt att rulla runt med skåpet i terrängen, men det fanns skäl till att ta bort det. Suck. Men avsikten var hur som helst redan från början ett flak och sexhjulsdriven lastbil är ju skapligt manligt. :)

#4 Ja, det är från en LT45, nån vägverksbil. Knallgult… Förlängt tre decimeter baktill för nån bakgavellyft, eller hur det var. Och förlängningen var så klart fuskad med genomrostning som följd, så bakersta delen var bara att byta, endast stolparna var hela. Men resten var faktiskt förvånansvärt oskadat.

Kapell finns det med, men nu är det så klart 25 cm för brett och kommer troligen bli 10-15 cm för högt med. Plus att det måste på ett eller annat sätt målas om. Man kan ju föffan inte ha ett maskrosfärgat kapell på en Militärischer Geländewagen!

Jag ville ha
1. "Anordning för utbytbart karosseri" kvar
2. full rörelsefrihet för boggihjulen inklusive pålagda snökedjor
3. plant lastgolv
4. ha kraftiga stänkskärmar runt hjulen, inte att flakets undersida ska behöva ta den smällen
5. lika bredd på flak och hytt, lagom bredd för terrängkörning och inga utstickande backspeglar
… så jag valde att kapa ner skåpet och använda dess bottendel att bygga flaket på. Nån sa: "Men fan, det blir ju skithögt!" Och javisst, det blir det. Men det är i första hand en hobbybil som jag ska ha kul med i terränglådan och i andra hand kunna lasta nåt på.

Tio centimeter lägre skulle jag kunna satt flakytan, men jag tror sidorna blir stadigare så här. En och annan gång kommer så klart en vänskaplig sidledes knuff från nåt träd som vill leka och då är det bra om flaksidorna är vettigt stadiga. Även lämmarna kommer få en stålförstärkning av ett 40x40 U- eller L-järn på insidans överkant. Utsidan ska förhoppningsvis få tillbaka de trälister som satt härodär på skåpet. De lär så klart skydda en del mot skrap.

So far, so good, som de sa i ökenkriget. VFS 1978:9 är ordentligt studerad och kommer att kunna refereras till vid besiktningen!

ragge
0

Härligabilder de där,måste visa min ögonstenHemlis

ragge
0

en till

sos
0

Det är snyggt,

Jag har följt ditt bygge sedan du drog igång och jag är på vippen att konvertera min 11:a bil till flak…synd jag bytte mot en Alu-Zink då den förra hade varit lämpligare att sätta rondellen i…det ligger ett floby-flak till salu här i Kiruna, mindre modell = perfekt till 11:an… Det skulle bli en mycket bättre bil med flak…bl.a mycket bättre sikt runtom.

Man skulle haft PTO och kopplat till en hydraulpump så hade man kunnat montera tipp också…