Hjälp, jag har kört fast!!!!
Jag har ett elproblem med min tgb11. Heljuset ville inte fungera, så jag letade rätt på elschemat som finns på nätet, och tänkte att det skulle vara lätt fixat. Jobbar som kabelapa & kattskinselektriker normalt.
Det som inte fanns med i beräkningen var att jag igår var kraftigt bakfull, men skulle ändå försöka felsöka problemet. När jag kollade närmare på elschemat ser jag att det är inscannat lite dåligt tyvärr så att alla reläpartsnummer och kablelfärger syns väldigt dåligt. Men det skulle inte stoppa mig(tydligen!!!) Iom att inget reläklickande hördes vid påsättning av helljuset, chansade jag på att det kanske kunde vara det som djävlades. Det sitter ju 5st gråa relän på rad vid säkringsdosan. Så jag bytte platser på dom och provade alla konfigurationer (dom såg ju ut att vara identiska). MEN här upptäckte jag att ett relä skiljde ut sig. (Det var av växlande typ mellan 30-87a & 87) mot de andra 4 som bara var slutande (30-87).
Mitt problem nu är att jag inte vet på vilken plats av dom fem reläplatserna som detta ska sitta.(Jag TROR att jag minns plats nr 2 eller nr3 från vänster) Och på elschemat är synbarheten för dålig för att kunna räkna ut det.
Kan det finnas någon som sitter på ett bättre inscannat elschema, och helst vet på vilken plats mitt "felande" relä ska sitta. I bästa fall även kan ha en trolig felorsak på helljusproblemet.
Ska ni fulmeka….. gör det inte bakfull…..det går bara åt helvete!!
/Johan

Tack tack……
Precis info´n jag behövde igår, det hade sparat mig 3h i schema tydning på ett otydligt elschema.
Men mitt helljusproblem fanns ju redan innan jag började, så det finns mest troligtvis kvar ännu med reläna på rätt ställe. Skulle det vara nån med bättre elschema inscannat är jag intresserad.
/Johan

Här finns elschemat:
http://www.terrangbil.net/_content/_manualer/_tgb11/section3schematic.pdf
Mvh Erik

Hmmm, ser nu att det minsann inte var det tydligaste man kan önska sig… Kanske var det du hade???
Resten av manualer och handböcker finns på http://www.terrangbil.net/info.asp?category=27
Vissa av länkarna i manualerna och handböckerna verkar ju vara länkade till konstig reklam ----- ska det vara så ??, fattas det något elller är detta bara "x-tra"

Hmmm, det var skumt! Det får jag allt kolla upp, för sajten är ideell.
jo. det var det där schemat som jag tänkte "felsöka" med.
Man ser ju istora drag kabeldragningen, med inte detaljerna så som kopplingsställe och kabelfärg, tyvärr…
Därför tänkte jag om någon satt på ett orginal papperskopia av elschemat som ville vara vänlig att scanna in det i stället för det redan tidigare utlagda otydliga varianten.
/Johan