Verkar som tgb 11 vill tippa över helatiden, har nyligen köpt en tgb 13 -- hoppas (tror) inte den är lika tippningsbenägen. Varför är det så vanligt att man plockar bort en massa plåt på sidorna, bilen serut att vara framtung och därmed mera tippningsbenägen

Vi har plockat bort sidorna när vi kör i skogen för att få bättre sikt. Bilen ÄR framtung. Att den tippar beror på att man utökar gränserna hela tiden.
Har du någon erfarenhet av tgb 13 -- bättre/sämre

Ingen erfarenhet. De är ju längre så teoretiskt så är det ju iallafall sämre svängradie. Men kanske bättre att ta sej fram då det driver på 6hjul.
Kul filmer! Var är de filmade?
Vänliga hälsningar
Niklas

Haninge, Botkyrka, Eksjö, Gotland.
Tja på er. Har en 13 bil som jag monterat av skåpet på. Sen slängde jag på en SJ pall över boggin som jag satte en pallkrage på å fylde med sand. Funkar fin fint i skogen nu. Har varigt å kört i Skövde på P4 och framförallt i Borås. Upplever inga större problem med lutningen i Borås efter att jag skar dän en "bälg" på genomslagsgummit fram. För jag tyckte att hjulet fjädrade upp förlite. Den blev mycke smidigare efter det ingreppet. Angående smidigheten beror nog mycke på föraren. Körde efter en 11 bil i Borås för ett tag sedan. Det var inga problem för mej att åka i dom spåren. Men vist den är längre, men man får lära sej å "kana" runt hinderna. Va ju ett flertalet ggr som jag fick fördel av den xtra axeln. Den gör ju att bilen bara tippar hälften på bakhjulen mot 11 bilen. För boggin klättrer ju över hindret många ggr lättare. Upplever att 13 bilen är mycke mjukare bland stenar än 11an. Fjädrar ju ut mycke bättre.
mvh/putte
Får det inga andra konsekvenser att skära bort en sektion på gummit, verkar ju vara en bra ide annars?

Jag pekar gärna på att putte använder sin bil mycket och det lilla jag har pratat med honom visar att man får bra svar med verklighetsförankring av honom. En bra grabb att fråga alltså!
Själv brukar jag propagera MOT att förändra bilens originalutförande, eftersom grejorna är utprovade för användning i olika förhållanden, i MÅÅÅÅÅÅNGA timmars körning… Men ska man köra lättat och aldrig använda lastförmågan, så kan jag vara med på att karva i gummihålfjädrarna. C300 är ganska stel att köra utan last faktiskt. En 11 är gjord för 3.3 tons totalvikt och väger i körklart utförande med alla karossdelar på och i det mesta övrigt helt original kring 2600 kg. En 13xx är gjord för 4.5 tons totalvikt och väger ram-ren i storleksordningen 2300 kg, min 1313 med flak har 2625 kg tjänstevikt.
Längsledes är känslan att 13 är betydligt stabilare och den flexande boggin gör att det så gott som hela tiden är sex hjul i backen och i princip aldrig mindre än fyra. Bakaxlarna och upphängningarna väger tungt långt bak, långt ner och håller emot när det börjar luta framåt. I vissa lägen kan man med en elva finna sig stå och väga på två hjul diagonalt.
En 13 är i min mening inte alltför smidig att lirka sig runt med, men kompenserar med en extra axel som knuffar på eller drar när de andra inte har tillräckligt med fäste. Över en hal klippkant med runt en meters höjdskillnad står elvan och spinner och man får lirka och piska bilen innan det biter. 13-bilen knuffar upp mellanaxeln på krönet med sistaaxeln och drar upp sistaaxeln på krönet med mellanaxeln. Smidigt och lätt. Vilken bil man vill ha är en smaksak, båda typerna har sina fördelar och nackdelar. Båda lider av högt tryck på framhjulen, det skär fort ner när marken är mjuk.
Det är som du skriver Erik. Det beror mycke på HUR man använder sitt fordon. Jag vill ju ha ut så mycket som går i "låglådan". Då får man försöka fixa lite med prylarna. Kommande planer är ju lite mera pulver i spisen samt en överdrivet stor bakmonterad winch 25t. Klart de finns i planerna en servo.
mvh/putte
Hade tänkt köra bilen mest i terräng, så man kan ju prova att kapa gummina lite. Skulle man inte vara nöjd med resultatet så kan man ju köpa nya igen. En negativ sak med att kapa är ju att vi en kraftig utförslutning så tillåts framhjulen/et att fjädra in för mycket så att bilen tippar ytterligare mera, har för lite erfarenhet för att bedömma om det skulle kunna hända. Hoppas kunna få lite mera erfarenhet på lördag på botkyrka. För övrigt är bilen nervägd till 3500 kg, modifieringen var att plocka bort ett blad i vardera fjäder bak. Det har (tycker jag) medfört att boggin följer mjukare när man kör över stenar och dyl.
Sköna filmer och bilder! Kommer ni till Botkyrka på lördag?
//Peter

Kommer inte till Botkyrka, bilen är trasig. Den ena dammasken lossnar hela tiden så byte skall ske, nya stolar skall monteras & servo, så Julen är uppbokad……..
Räknar med att komma på eftermiddagen,, kanske med kapade gummin.
//
Tänkte också titta över med en 13-bil.
Ska försöka orka upp till att vara där innan lunch.
Anders- vad menar du med att damasken "lossnar" hela tiden, lossnar den på in eller ut sidan eller va?. Man vill gärna ligga steget för ett eventuellt fel.
//

Anders, om du menar att damasken "kryper ut" där den är klämd mellan axel och styrklumpen så löste jag mitt problem med att göra en stor bricka av plåt som jag klämde mellan så att den klämms fast lite extra.

# 18 Typ så vi oxå hade tänkt att göra….

#19 Har för mig att jag gjorde den av 0,5 eller 0,7mm plåt.