Intervalltorkare i C202
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sådärja, äntligen var det ordnat.
En liten förbättring som tog sådär ett år från tanke till handling och intervall byggsatsen lödde jag ihop för drygt ett halvår sedan.
Har du provat dem i regn och motorvägsfart?
Nej, blev klar igår kväll. Men det ska inte vara något problem eller åtminstone inte sämre än original för det går ju fortfarande att köra dom på fast låg eller hög hastighet.
Minns jag rätt var kopplingen lite speciell till torkarna på just 202'an.
Nja, jag tycker det verkar vara ungefär samma koppling som på C3:orna och det som är speciellt mot vanliga bilar är att det är två motorer så man får hålla dem åtskiljda annars börjar hemmalägena "bråka med varandra".
Jo, men den är nog inte ensam om det.
Jordningen till c bryts när man startar torkarna så den måste brytas av intervallreläet. Jag gjorde så att R1 styrs av intervallen och bryter jordningen till motorn och drar R2 som skickar pluspol till låg hastighet parallellt med brytarens pluspol. På det viset kan det aldrig bli kortslutning och man kan alltså köra igång konstant torkning även om intervalltorkaren är påslagen. Jordningen till c verkar vara för att motorn ska bromsa snabbare när den når utgångsläget.
Det viktiga är att bryta jordningen till c annars blir det kortslutning.
Givetvis är det dubbla uppsättningar reläer!
ser att du hittade jordningen.då lär det nog
fungera bra.
Gjorde en snabbkoppling av torkarna till
microbrytare som satt på växelspaken missade kortslutningskopplingen
kopplade som om det var en vanlig torkare.
Så dags för första långturen lite små regn på
autobahn, slog av och på lite då och då och sen gick de inte att stanna torkarna, hjärnsläpp och slog av och på tändningen och att göra det i 120 blås på en 202
med frihjulnav gör man bara en gång i sitt liv
sen minns man.
Hoppsan! Nä, det ljudet glömmer man nog inte i första taget.

Ajj, vad jag förstått slänger 202:orna i fyrhjulsdriften när strömmen försvinner från ventilen till vacuumklockan…
Hur pass problemfritt funkar annars den automatiska 4x4-ikopplingen när man bromsar? Skrapar det ofta eller funkar det för det mesta bra? Det borde vara lätt hänt att fyrhjulsdriften hänger sig på torr asfalt när man bromsar och svänger samtidigt innan kurvan är slut och det borde inte vara någon höjdare för drivlinan i längden.
Har 202:orna lyxen med självparkerande torkare? Vilken lyx i så fall! På min 903:a har jag kopplat de tre knapparna för h+v torkare och spolning till en amazon strålkastarknapp med tre lägen och det är en viss förbättring. (avstängt - v+h - v ensam - v+spolning)
Funderar på att köpa Biltemas båttorkarmotorer med parkeringsläge och koppla dem i serie för 24 volt med vänstertorkaren som "master" för parkeringsläget. Intervalltorkare vore sedan ett trevligt tillbehör så man kan koncentrera sig på körningen.

John, då får du skynda dej på- för jag hörde att den kommer sluta säljas på Tema, ska utgå ur sortimentet med andra ord. 299 carambas för en torkarmotor med automatisk återgång är billigt!
MVH//ROB
Japp 202 har all lyx du saknar,4x4bromsen funkar
bra men har man drivaxlarna och drev stillastående
pga av frihjulsnaven så låter det som både drev och drivaxlar är på väg in i hytten.
bättre än intervall torkare är en tuch knapp på lämpligt ställe brukade ha mina på växelspaken.
haken med 202 el koppling (om jag nu minns rätt har inte klabbat med detta sen början av 90 talet) är att för att inte få torkarna till att hoppa över från parkeringslingans ändläge så är påslagsläget kortslutet när parkering ska ske annars vill gärna vänstertorkaren pga av fartvinden gå i all evighet.'
Men Rookin har nog färskare kunskap om detta och kan förklara bättre.