Pris
Jag brukar läsa annonser om valpar. Priserna varierar mellan drygt 10000 kronor och uppemot 60000. Vad är ett vettigt pris? Den ska vara körklar, det vill säga besiktigad och skattad och i hyggligt skick.
Vänliga hälsningar
Niklas
Inlägget borttaget i protest mot oväntad, oanmäld och oönskad reklam
av egil
När det gäller valparna så är det den prisbild som Egil anger. Man kan räkna med att om man köper en valp för 10.000 kr så är det ett renoveringsobjekt och att du i slutändan kommer upp i samma slutsumma som den dyrare bilen.
Är det bara så att du rent allmänt vill ha en terrängbil är det nog mer prisvärt att köpa en terrängbil 11 istället för en valp. Trots allt så är det bara några tusenlappars prisskillnad. Du får då istället en generation yngre bil, dessutom kanske en bil i nyskick.
Men man kan också göra som jag att ha en bil av båda generationerna eftersom det är olika körupplevelser.
Inlägget borttaget i protest mot oväntad, oanmäld och oönskad reklam
av egil
Tack för prisuppskattningarna och tipsen om vad man ska se upp med! Är det stor prisskillnad mellan kapellvalpar och plåtvalpar (radiobilar)? Jag antar att plåtvalparna är dyrare.
Att jag vill ha en besiktigad beror på att det är så mycket enklare att transportera hem en bil som kan och får rulla för egen maskin.
Egentligen är det en urvalp jag är mest intresserad av. Fast visst, dyker rätt terrängbil 11 upp kan det vara intressant också.
Vänliga hälsningar
Niklas
I Norge får du en bra bil til 25000 NOK. Kapellvalp koster 30000 NOK
Da er den rustfri, og i god stand
Tack för tipset!
Jag brukar titta på Blocket. Vad finns det mer för bra annonsplatser på nätet som brukar ha begagnade valpar?
Vänliga hälsningar
Niklas
I Norge bruker de fleste denne:
http://www.network54.com/Hide/Forum/86929
Der selges både norske og svenske
Den ska jag titta på. Tack!
Vänliga hälsningar
Niklas

Hej Niklas,
Om du nu inte redan köpt någon så skulle jag välja en kapellvalp alla gånger. Det där skåpet är inget roligt i skogen, mest i vägen. Jag har en urvalp (kapellare) till salu om du är intresserad, och då säger jag inte att kapell är bättre bara för att jag inte har en. Titta på bilden så ser du hur den ser ut när man kapellat upp för lite åkning, den är MYCKET smidigare i skogen än en med skåp.
MVH
Chrille
#10: Det var en aspekt jag inte har tänkt på. Men det betyder att det inte går att få den varm inuti på vintern väl?
Vänliga hälsningar
Niklas

Joda, det tror jag ska gå att få den varm, sitter iaf 2 värmeelement/fläktar i dom. Men eftersom jag tog bort kapellet på min så har jag inte testat hur det är med värmen på flaket. Men innen i hytten är det iaf varmt.
/// Joel

Man kör gärna inte med kapellet upprullat på vintern , då det blir lite kallt, annars med kapellet nere så blir det alla tiders både fram och bak! Tyvärr är min nu såld men tänk på detta när/om du letar efter en urvalp, dessutom så är ju kapellaren stabilare pga lägre tyngdpunkt utan skåp.
MVH
Chrille
Tack bägge två!
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag kom på en annan fördel med kapellversionen. Det är mindre som kan rosta där i och med att det är mindre plåt. Brukar det vara någon skillnad i hur mycket de rostar?
Vänliga hälsningar
Niklas
I kappellaren slinker det ju lättare in vatten och borde därför rosta mer invändigt? bara en tanke..

Kanten mellan skåpet och flaket på en hardtop brukar rosta.