Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikett: storvalpar-c300-serien
Läst 2419 ggr
rayen
0

hur är kvaliten på TGB c 303

tjena alla

jag är sugen på att köpa en c 303´a  för att ha som jaktbil.

men jag har ingen direkt koll på dessa bilar så jag undrar

hur dom håller till "normal körning" typ skogsbil vägar och snö osv osv

och vad ska man kolla på om man ska köpa en,

Lynghaug
0

Ganska bra kvalitet, ingen spargris vad det gäller däck o bensin

kolla:

Damasker i framaxel  (trasiga kan ge förödande konsekvenser)

Bromsar (ev. läkage)

Rost

Oljeläkage på vxl låda samt förgreningslåda.

Detta är baserat på mina erfarenheter, finns säkert andra som har andra åsikter. Lycka till!

putte
0

Kolla så att diffar å franhjulsdriften fungerar som den ska. Vakum elstyrt. Bromsar är ju bra att ha. Inte så dyrt att renovera om man hittar någon som kan limma om backarna. Kontrolera med ägaren om den är smörjad ofta och om dom har bytt oljor i axlarna å naven. Samt växellådorna. Det kan ju smyga in lite vatten på fel ställe å blanda sej med oljan. Kan ju leda till dyra onödiga rep. Känns motorn frisk? Fungerar de elektriska bra utan massa egna hemmadragna förbikopplingar. Bussningarna i bladfjädrarna friska?

Ja man kan göra listan hur lång man vill.  Men det som är dyrt med delar är axlarna. Motor å växellådorna kan man hitta för vettiga pengar. Rena slitagedelar och service delar går att köpa nytt.

mvh/putte

omega24v
0

Till vardagskörning på grusvägar och sämre skogsvägar är nog den här biltypen en av de bättre du kan ha. Förutom för öronen. Det är det en stryktålig bil som du inte behöver reparera om du använder bilen vettigt. Kör så att du tycker det är nästan lika bekvämt som när bilen står still.

Andra, framförallt modernare bilar, äter pengar i form av dyr service som i många fall kräver specialverktyg. Man kommer ganska många mil i en C300 på de pengar en verkstad kräver för ett kamremsbyte på en 4-ventilsmotor… Och service och reparationer kan man göra på militärt vis, dvs "med skiftnyckel och liggande i ett lerhål". Grejorna är enkelt gjorda och skall klara fältmässigt underhåll.

rayen
0

då tror jag att jag har bestämt mig,

då gäller det bara att hitta en hyfsat fin en till hyfsat pris

mvh/jimmy

rayen
0

har pratat med en som har en 303´a till salu

i fint skick,men höger framhjul kan hugga fast om den har stått länge,han trodde att damasken var trasig,var får man tag i en sådan och vad kostar det ca…

är det något annat som har pajat när det hugger,tror han menar att det hugger när man bromsar.

tacksam för snabbt svar,ska nog titta på den i kväll

Arne Karlsson
0

Hej

Damask köper du på Volvo Lastvagnar reservdelsbutik, kostar ca 800-900:-. Bromsarna kan vara dåligt justerade och då kan ena ändan på backen haka i trumman, kan bli tvärnit på det hjulet. Det är lite pyssel att byta damask men ingen större svårighet. Om det inte är aluzinkkaross så kolla efter rost, kolla så diffar går i riktigt,torrsprickor i däck, missljud i lådorna, lukta på o kolla oljan då bensinpumpen kan läcka in i motorn ibland, fråga om pumpen är bytt annars rek jag att du gör detta, kostar inte särskilt mkt o är samma till B18, B20 o B30, man kan ibland se att det är mer olja än det ska va i motorn, då kan det vara påspätt m bensin. Dränera gärna bakaxeln ute vid hjulen för det kan ofta fyllas på olja ifrån klumpen o det kan bli för högt tryck så det börjar läcka annars, öppna bara påfyllningspluggen ute vid hjulet o låt överflödet rinna ut.

MVH / Arne Karlsson

omega24v
0

Ställ bilen på plan mark också. Kolla först att det är de 1.6 kg tryck som ska va i däcken och kika sen på mellanrummet mellan tallrikarna på axlarna och gummihålfjädrarna. Som jag har fått uppgift på så är det avståndet ca tio centimeter med nya bladfjäderpaket och det bör inte sjunka ihop så att det är mindre än sådär fem centimeter. Jag kan inga exakta mått, men håll i alla fall ögonen öppna på det. Nya bladjäderpaket kostar visst några tusen stycket.

rayen
0

jag köpte bilen,det är en 75´a med aluzink kaross

den ser riktigt fin ut men den har några grejor som måste åtgärdas

det läker alltså lite olja ute vid hjulet inte mycket men ändå.

har ni tips på vad det kan va om det inte är en trasig damask

ett lager måste bytas i generatorn

en lampa till diffen lyser inte

men annars ser den riktigt fin ut

mvh jimmy

Lynghaug
0

Kolla damasken en gång till, det behövs bara en liten skada för att det ska komma ut mycket olja när man kör.

rayen
0

tror du att jag törs köra den hem.ska hämta den på onsdag och det är ca 5 mil hem

Arne Karlsson
0

Inga problem, ta med dej vätska o fyll på fullt innan du åker så bara se glad ut o kör hela vägen hem. Grattis till köpet av förmodligen den mest avancerade fabrikstillverkade bil som du kan hitta. Man behöver nog bygga själv för att överträffa denna bil.

MVH / Arne Karlsson

Lynghaug
0

instämmer helt med föregående inlägg (fast 13-bilen är lite värre)

//

rayen
0

tack för dom svaren,nu känns det bra igen

vad är det för beteckning på oljan som jag ska fylla axeln med?

mvh jimmy

Lynghaug
0

Från början var det en motorolja 20W30, men det går lika bra med en växellåds/bakaxel olja 80W90, alt klassad GL4/GL5. Den senare har bättre egenskaper  i kyla.

rayen
0

ok då ska jag köpa å ta med mig olja så det inte blir en

väldigt tråkig och onödigt dyr jungfrufärd….

rayen
0

nu är 303´an hemma

men vad roligt det var att köra,låg å cruisade i 60-70 kmh.å bara myste,jag kollade olje nivån i klumpen å den var strax under nivå pluggen,så den kan ju inte läcka så mycket.men ska byta damask änndå så det blir tätt….

mvh jimmy