Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettövrigt-ej-valprelaterat
Läst 1104 ggr
rovax
0

Sörja i kylarn?

Hej på er!

Jag har i och för sig inte någon valp men dock en Volvo, som jag har fått nåt knas med. Nu verkar det som att Ni vet en hel del om sånt här så jag tar chansen och frågar er.

Här om dagen så brast en kylslang i bilen, i och med det så upptäckte jag att det fanns en massa oljig, gulaktig sörja i kylsystemet. Vad tusan är det för nåt undrar jag?

Vad kommer sig sånt av, och är det verkligen olja? Kan det vara nåt allvarligt fel som har orsakat detta eller?

Hoppas att nån av er kan sprida ljus över detta.

Vänligen/ rovax

preusvarg
0

jag skulle vilja påstå att det är olja som smygit sig in i systemet.

kontrolera den spruckna slangen och se om den svält. dvs om hålet invändigt tycks vara mindra än det borde. om så är fallet så föreslår jag byte av alla slangar i kylsystemet. för kylslanga r reagerar med olja. och dom sväller. vilket kan påverka värmen i kupen och kylningen över huvudtaget. men innan du gör det så måste du hitta källan till problemet. toplockspackningen är ju en vanlig bov i dramat. hoppas det varit till någon vägledning.

om däremot "sörjan " är gulbrunaktig. så kan det vara rost i systemet om du haft gammal glykol eller kanske ingen glyckol alls. då föreslår jag en spolning av systemet och byte till korrekt kylvätska. kolla vad det ska vara för sort i din motor så du inte häller i vad som hällst.

leo-
0

ser det ut som Baileys så är det olja i vattnet

är det brun/rött är det bara vatten utan glykol som är gammalt

sen finns det olika typer av kylarcement som jag inte vet färgen på

Micke

Kom på precis när du ändå kollar så skruva av oljepåfyllningslocket och kolla undersidan efter samma gegga men fastare liksom och gråare har jag för mig så att du inte har fått vatten i oljan (om toppackningen har gått)

rovax
0

Det ser ut som Baileys i kylarn..

Men det finns inga tecken på att det skulle vara nåt vatten i oljan. När jag skruvar av locket så ser det ut som vanligt.

Jag börjar ana att det kan vara topplockspackningen då alltså.

Tack för era svar!

Vänligen /rovax

Lynghaug
0

vad är det för volvo -- skulle kolla en ev oljekylare innan jag river topplockspackningen.

sos
0

Topplockspackning…eller oljekylare OM det är en 164 eller TGB eller liknande som har oljekylaren ansluten till kylsystemet… råkade ut för det på en 164 jag hade. Oljekylaren pajade och sedan var det baileys i hela kylsystemet.

rovax
0

#4 Lynghaug du är en pärla!! :)

Jag min kokosnöt hade inte ens en tanke på att oljekylaren kunde orsaka nåt sånt. Inte hade jag tittat på oljestickan i växellådan heller.

Det visar sig vara mer vatten i växellådan än olja, så nu vet jag var oljan i kylvattnet kommer ifrån!

Tack alla snälla och hjälpsamma!

/rovax