tgb 20 till lätt lastbil?
Finns det någon här som har en aning om,,,,
Går det att regga en 20bil till B kort?
Det borde gå att göra utan att plocka av flaket,,,
Men annars kan man ju bygga på något lättare bakpå,,
//Danne ![]()
Jag tycker de synd att karva i fjäder paketet som vissa gör för få de till b kort. håll ut Ulerika mässing har komit med ny klassning för b- kort ägare för snart får du köra men en total vikt på 4250 tror jag de va på b kort

Jo,,,
Men det blir ju inte förrän tidigast 2008 ju,, 
Jag ska registrera min som lätt lastbil. Jag kan rapportera hur det går. Jag har beställt intyg från volvo lastvagnar som jag väntar på.
Det som måste göras är att bygga ett lastförskutnings skydd på flaket, för du måste såga bort överbyggnaden annars finns det inte en chans att den blir nog lätt för att komma under 3500kg, lastskyddet måste man också ha ett intyg till.
Såhär ser den ut i dagsläget, det var faktiskt en hel del jobb att kapa bort påbyggnaden.

4250 kg gäller för bil + släp alltså en höjning från dagens 3500kg.
Från 2008 får man köra släp upp till 750 kg sedan krävs endags utbildning alt prov.
Vad det gäller lastbil så är det en ny klassning för C-behörigheten som kommer C1 under 7,5 ton C2 över.
Så var det med det läs mer på www.vv.se.
PS lycka till med att få 20-bilen som lätt
Om man ser långsiktigt måste det väl ändå vara bättre att klassa upp sitt körkort med behörigheten C.
Att registrera om ett fordon bara för att kunna köra det med B-behörighet verkar i mitt tycke bara vara en kortsiktig kompromisslösning, men det är ju min åsikt
Det är väl inte en kompromisslösning på något vis. TGBn är ju mitt lekfordon. Jag ska inte frakta saker med den. Nästa steg i ombyggnad blir att plocka bort ena bakaxeln och korta av den så den blir som en tgb11.

TGB 20, dum fråga men varför köpte du inte en 11:a bil från början..??Då slapp du ju allt slit med att bygga om en perfekt terräng masking som 6-hjulingen är till endast en med 4..
Det ska bli spännande att följa registreringen/bes.
/Jörgen
Det är ju kul att skruva lite åsså vill jag ha en pickup och inte en familjekombi. tgb20 är ju billigare än 11an desutom samt lättare att hitta en riktigt fräsch tgb20. Men vi får se om jag ger mig på att ta bort en axel i sommar eller om det får vänta till vintern. Besiktas som lätt lastbil ska då vara klart innan sommaren.
Nu kan jag meddela att TGB 20in är reggad som lätt lastbil och godkänd. Den vägde 2700kg när jag beskitigade den. DVS jag får lasta 800kg.
Till salu om någon vill köpa den! saab96@home.se
Har du flak på bilen eller är den ramren när den väger 2 700 kg?

Har nu reggat om min tgb20 till lätt lastbil,,
Plockade bara ur bänkarna och tog bort ett blad på varje sida bak
efter det vägde den 3200kg MED reservhjul och bogserings vajer och fulla oljor o bensintank, förrutom reservdunk

ag tycker det vart riktigt bra och snyggt. och det kan aldrig vara fel att regga om en bil så man kan andvända den ju. omman vill så kan man ju regga tillbaka den ju

Ta med den nyreggade bilen ut i skogen på Botkyrka och kör nästa helg den 16 de dec..

Har ingen tid till det tyvärr,,,
Om inte,,,,
jag får återkomma om det blir barnledigt och bensinpengar över!
//Danne