Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 861 ggr
Freddie
0

Avgas- och insugspackning

Hej!

Är det normalt att avgas- och insugspackningen ofta går sönder på en C303/TGB11? Bytte förra året och ska byta nu igen!

//freddie

sos
0

Bör hålla mycket längre än så, kontrollera noga så ytorna är hela och släta då du byter igen…sprickor, ojämnheter etc kan snabbt "blåsa" den nya packningen… ev kan man fixa med monteringspasta på avgasbiten… glöm ej lite kopparpasta på gängorna så blir det lätt att lossa nästa gång.

putte
0

Det finns flera troliga faktorer.

1  Skevt insugningsgrenror.

2  För löst dragna muttrar.Samt att man använder orginal tjocka brickor för rätt anlägg mot avgasgrenröret. Antager att momentet är ca 25 nm.

3  Att avgasupphängnengen är trasig, felmonterad, alternativt avgasrörets form ändrat sej gentimot upphängningarn.

4  Förmodar att du använder packning av god kvalite. Typ orginal lr andra kända kvalite märken tex Elring, Wiktor reins mm.

5  Kontrolera motorfästena samt växellåds föstet så att det inte bryter för mycke i dom. För det påvärkar upphängningen för avgasröret.

Ja detta va några förslag jag har.  mvh/putte

Freddie
0

Tack! Jag ska ta mig lite tid nån helg åsså ska ja titta lite på hur det ser ut. Den har gått sönder på exakt samma ställe som förra året, det vill säga längst bak.

MVH Freddie

lars335
0

Hej !

Har samma problem,

Var köper ni packningen?

MVH

Lars-Åke

Gastorn
0

Hej, KG Trimning har nog den, har det mesta till Volvo av lite äldre årsmodell men även lite grejer till dom nyare.

MVH Ronny

Freddie
0

Jag köper den på volvo lastvagnar. Jag har inte köpt någon än och jag kommer tyvär inte ihåg vad den kostade förra året.

MVH Freddie

putte
0

Om man ska köpa den på Volvo så tror jag att de är billigare att knalla in på personbils avd. Så är det med endel andra delar som är samma på 164an och 11-13 bilarna.

sos
0

#7 bra tänkt…att det sedan finns olika varianter av insug och avgas (bil, penta, tgb m.fl.) torde göra det samma eftersom toppen med dess hål och bultar ser likadan ut…eller