Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettköp-sälj
Läst 1252 ggr
Claees
0

TGB 11

Hejsan

Jag söker snabbt som attan efter en TGB 11 i mycket bra skick. Alu-zink, bra sulor och inga läckage. Det vill säga genomgången och bra.

För detta är jag beredd att betala 35 000-40 000 beroende på skick. Bilen behöver inte vara militärgrön…

Med vänlig hälsning

Filip Forslid

Claees
0

Jo, jag glömde ju att ge mitt telnummer:

08-664 40 44

Eller varför inte pröva att mejla på:

info@forslidpowergear.com

Tack

danneape
0
Claees
0

Tack för tipset men nu tror jag faktiskt att jag har något på gång.

Eftersom jag är en total idiot så skulle jag vilja ställa några frågor:

Vad bör jag titta på innan jag köper en tgb 11? Den jag har nys på verkar läcka något på insidan av hjulen. Är det bromsvätska eller något annat (kanske svårt att svara på)? Hur kollar jag att diffspärrarna fungerar. Är det att de pyser när man lägger ur dem?

Varför spikar motorn? är det tändningen som inte är korrekt inställd? Är det fördelardosor på b30:n? Blinkers verkar ej fungera som de skall. Upptäckte kondensvatten i ett av glasen. Kan det vara kortis eller finns det något annat som är vanligt förekommande?

Vad mer bör jag vara uppmärksam på?

Blir hur glad som helst för svar så fort det går. Skall förmodligen köpa maskinen i helgen.

Lägger in denna skrift på renovering också

Mejla mig gärna på info@forslidpowergear.com eller ring så får jag tala med någon som vet vad de pratar om.

Tack

Claees
0

Tack för tipset men nu tror jag faktiskt att jag har något på gång.

Eftersom jag är en total idiot så skulle jag vilja ställa några frågor:

Vad bör jag titta på innan jag köper en tgb 11? Den jag har nys på verkar läcka något på insidan av hjulen. Är det bromsvätska eller något annat (kanske svårt att svara på)? Hur kollar jag att diffspärrarna fungerar. Är det att de pyser när man lägger ur dem?

Varför spikar motorn? är det tändningen som inte är korrekt inställd? Är det fördelardosor på b30:n? Blinkers verkar ej fungera som de skall. Upptäckte kondensvatten i ett av glasen. Kan det vara kortis eller finns det något annat som är vanligt förekommande?

Vad mer bör jag vara uppmärksam på?

Blir hur glad som helst för svar så fort det går. Skall förmodligen köpa maskinen i helgen.

Lägger in denna skrift på renovering också

Mejla mig gärna på info@forslidpowergear.com eller ring så får jag tala med någon som vet vad de pratar om.

Tack

preusvarg
0

Det verkar som blien har en av det vanligaste sjukorna som 11 bilarna tycks lida av det är troligtvis damaskerna i framaxeln som antingen är trasiga eller har lossnat ur sitt läge. inte så svårt att fixa men kräver ändå en del pyssel. defenetift en bra anledning till prutning. minst ett par tusen.. tycker jag.. jag skulle nog försöka pruta ner 3 tusen rakt av. och det bara om du tror att du klara av att fixa problemet på egen hand annars ska du pruta mera eller låta honom fixa det.

Claees
0

Tack för det!

Måste man riva hela framvagnen eller räcker det med att ta av framhjulet. Var får man förresten tag på en domkraft som räcker ända upp till ramen?

Är 48 000 kr för mycket för en mkt bra bil med dåliga däck?

Glad för svar. Ber om ursäkt om jag råkade lägga in fler av samma annons. Hur tar man bort?

Filip

putte
0

Jag brukar hissa min 13 bil under framaxeln på bladfjädern. Sen ställer jag en pallbock under ramen. Men nän när ja e lat så ställer jag pallbockarna på lut mot framaxel å "kör upp" på dom. Funkar fint.

mvh/putte

Seglarn
0

Har en 11:a i bra skick. Skapliga däck, snökedjor, nymålad milgrön.AluZink.

Snabb affär 40.000

mcdoc
0

Verkar vara samma fel som jag har vid ena framhjulet där det läcker lite och efter körning lite mer.

Var köper man damasker och kan du beskriva i kortversion ung hur det går till att byta damasken?

Lynghaug
0

Damasker köper du på volvolastvagnar för ca 900 kr styck. Byt båda sidor när du ändå håller på. Lossa hjulet - lossa bromsslandarna från navet - lossa bromstrumman - lossa yttre styrleden från navet. Töm portalväxeln på den olja som finns kvar. Sedan är det bara att lossa bultarna som håller hela navet mot axeln och dra den rakt ut. Gör rent allt mycket noga innan du sätter ihop igen. Borsta kontaktytorna extremt metallrena mellan axel och nav.   Lycka till !!

Claees
0

Hej igen!

Först och främst vilket j-vla undervbart forum. Här verkar det ju finnas allt man behöver och lite till. Jag är verkligen positivt överraskad.

Tack för tipset med damaskerna, låter som en helkväll…

Seglarn har du möjlighet att mejla mig och skicka lite bilder?

Finns som tidigare på: www.forslidpowergear.com

Hör gärna av dig så fort du kan.

Sen en fråga (naturligtvis). Hörde det där om körförbudet som försvaret vill införa på TGB 11. Kommer detta även drabba dem som har privatägda TGB:or? Är det någon som hört något vad gäller trafiksäkerhetsverket och deras syn på det hela?

tack

Filip Forslid

Seglarn
0

Mycket märkligt kan hända i Sverige, men att man skulle få körförbud på en TGB 11 är uteslutet. Finns många andra bilar i trafik som i så fall skulle drabbas först.

Debatten om detta har pågått länge inom försvaret, man må betänka att TGB o andra milfordon i första hand är framtagna för att funka som fordon under ofred. Finns mkt annat som är farligare för människan då!!

Claees
0

Det var ju skönt att höra!

Hur blev det med din TGB 11, Seglarn? Hade du bilder att skicka?

Var befinner sig fordonet rent geografiskt? Min mejl ovan.

Filip