Demontering av kylare påc202
…ja jävlar. När jag köpte C202 tyckte jag att mekningen borde vara lätt. Bara att krypa under och skruva.
Dock verkar konstruktören (det måste ha varit en enda?) fuskat och det är trångt som f-n.
Skall ta bort kylaren då dess övre rör har lossa p g a stenhård kylarslan. Är det meningen att man skall plocka bort framaxeln för att få bort kylaren?

Antar att du ska hissa upp bilen så att framaxeln hänger i luften, så är det iaf på 903, har gjort det själv.
Antar att det är samma på 202 (har en sån oxå)
Efter att man har lyckats få upp bilen i den höjden så lossar man kylaren och trär den ner förbi framaxeln, krångligt är det.
/// Joel
Tack Joel
Funderade på att ta vinkelslipen och rensa upp lite i kuppen och ta den uppåt…..
Det blir till att dra ut valpen ur verkstaden - frigången mellan bil och tak ligger på cirka 5 cm så det går knappast att höja den inne!
Någon som vet var man hittar kularslangar?
…elle kanske smartare att ta bort framhjulen vilket borde ge samma resultat!

När jag skulle ha slang till kylaren så var det såklart ett specailmått, som inte fanns i vanlig affär. Men jag hittade den rätta efter lite letande.
/// Joel

Väl sorterad mack/bildels/tillbehörs firma brukar ju ha universalslangar och övergångar till olika dimensioner… i brist på original.
Plocka bort hjulen var ju finurligt… påminner lite om lastbilen som körde fast under en viadukt och många herrar rev sig i skallen över hur de skulle få loss bilen… tills det kom en tjej och sa -släpp ut lite luft ur hjulen… och det löste det hela. skröna? vad vet jag?
Dimensionen som sådan är inget problem - däremot så skall det till en 90-graders böj.
Det blir till att slöjda lite med svetsen som vanligt…..
Kolla gärna in Swedol när ni skall ha kylarslang - här i Karlstad har de öppnat en butik och det finns ganska mycket användbart där!

Böj fixar också universal slangen..den ser då ut lite som ett dragspel med rundade utbuktningar…
Jag släppte ned hela framaxeln genom att lossa de främre fjäderfästena.
Kylaren skall sedan träs bakåt så att den ligger på framaxel & främre kardan.
Passade på att modifiera undre utloppet så att det blev en rak anslutning (lödde av den vinklade stosen, kapade av och lödde tillbaka) samt slöjdade till T-röret så att de blev ett T-rör med 90 graders böj. Detta innebär att raka slangar kan användas!
Övre inlopp löddes fast. En passande böj tillverkades så att det går att använda 2 raka slangar istället för originalet.
Har bara utfört en mindre "shake -down" cruise men det verkar som om det fungerar som avsett.
Dock, efter dessa timmars skruvande - jag har fått en liten misstanke om att C202 inte riktigt håller måttet vad avser kvalitet - jag har en känsla av att "urvalpen" som jag körde i lumpen i mitten av 70 - talet var byggt på ett betydligt bättre sätt.
Inbillning eller vad tror ni andra?

Jag kan inte mer än att hålla med ovanstående talare.. kvaliten är inte den samma. åtminstonne vad beträffar el systemen. annars så tycker jag att den håller måttet. det finns ju olika saker man får titta på valparna i mellan. men jag har "peppar peppar ta i trä" inte haft en enda driftstörning på min C202a och jag spar inte på gaswiren när jag kör i skogen. min är en ren busbil.. det ända jag saknar är en lamelldiff.. är det nån som har??
jag har ju gjort en del moifieringar som jag gärna delar med mig av. jag har borrat in ett par extra fettnipplar i framaxelns ytterändar så att man kan fylla ytterändarna med fettspruta och så att styrlagren får en omgång med fett då och då. samma gäller i bak.
vidare så köppte jag filt på duk metervara och klippte till nya filtringar till ytterändarnas kulor. lite pyssel men riktigt bra.
vidare så har jag sytt skinnpåsar till kardanknutarna fyllt dom med molybdenfett så nu ska det nog dröja innan det går ett knutkors på grund av rost i alla fall. jo då jag har plockat i sär efter att ag badat med bilen för inspektion och det fanns inte tillskrymmelse til fukt eller smuts.. så ett par timma framför Tvn med skinnnål å en del tålamod så hepp så hade man sig ett kardan skydd. sen får man väl kalla mig tokig om man vill.. men jag bygger på tight penningpung så man gör vad man kan för att hålla kostnaderna nere.

Det där med skinnpåsar till kardan är inte så dumt…det var en del som gjorde det på sina bilar här uppe då drivknutsdamaskerna sprack i kylan stup i kvarten… sedan kom de delbara damaskerna och jag har inte hört att någon gjort det på de senaste 15 åren tror jag (tiden går fort)… tills jag läste ditt inlägg -kul och efter det jag hört av dem som gjort det -så har du nog en evighetslösning på damask.
Borde prova skinn på TGB11:an damasker…hmmm
Vinkel på kylarslangar är till föra att det skall kunna röra sig ordentligt… på plastkylare kan till och med röranslutningen spricka om slangarna hårdnat och inte flexar… därmed inte sagt att det inte skulle funka på Valpen…rejäla doningar och att ha vinkel är kanske mer av tradition än hållfasthet???
Jag har sett till att slangarna är relativt långa, det är mycket viktigt att motorns vibrationer inte överförs till kylaren. Det var ju detta som skett på den övre anslutningen.
Intressant med fettnipplar och damasker - det skall jag kolla upp. Att ständigt fylla på lite fett är ju ett utmärkt sätt att hålla "skiten" ute.
Om man betänker hur få sådana här bilar som tillverkats så finns det säkert en hel del som går att förbättra (få bilar = lite utvecklingsresurser).