motorbyte i c202
Hej, tänkte skicka i diesel i 202an..
Har en Mercedes 5cyl 3l motor liggande (ej turbo) vet att denna motor är av årsmodell efter 1980 p.g.a glödstiften.. undrar nu om det är nån själ här som kanske kan tänkas veta effekt och vrid på denna motor..
Ska passa på att fråga vad folk har för erfarenheter av td24an också (bra motor el. dålig motor?)
mvh johannes
Hej!
Motorn verkar komma från en Mercedes 300d och effekten på den motorn är 59 kW, vridmomentet vet jag ej något om.
Mvh Freddie

Hej! med ganska lite erfarenhet om diesel så kanske jag inte borde utala mig. men den lilla jag ändå har så skulle jag vilja säga satsa på en turbo maskin. risken finns att den redan ganska slöa C202an blir odrägligt slö i stället.

Turbo absolut… turbo är som gjort för diesel…låga avgastemperaturer och dramatisk höjning av vrid m.m enbart positiva effekter… lastbilar m.fl. tyngre dieslar har haft turbo betydligt längre än bensin person bilar… det är nästan så man kan tro att det ursprungligen uppfanns för diesel och senare anpassades kommersiellt till bensin bilar av saab……
Möjligen var flyget före…ersatte kompressor med turbo…eller om det var turbopumpen i A4 som visade vägen…????

Tack för svar.. nån här som har turbokonverterat en diesel då..
Svårt som fan eller lätt som en plätt?
Många dumma frågor blir det.. =)
mvh

Eller en annan fråga kanske, vilka modeller sitter det 5cyl 3l turbomotorer i då..?
mvh

Många frågor blir det.. hehe, hur eller hur har jag en volvo d5 på gång också.. kommer nästa fråga. är det samma bultmönster mot sprängkåpa ala m400 låda mot d5.??
mvh

Now we are talking!!! he he.. volvo ska volvo ha.. gör en adapter.
dom här kan säkert hjälpa dig
Varför inte höra med Tatanka i Vårgårda som har monterat en Volvo TDI 5a i en 11 bil.
Jag turbokonverterade rn 300d i vintras. Till en Unimog som en kamrat har. Gjorde ett nytt insug å separat grenrör. Använde oss av ett KKK turboagregat från en Renault Master 25. Som har en 2,5lit motor. Det blev en lyckad konvertering. Mycke rapp å stark motor. Inget extra gjort med spridarpumpen alls.
Här hittar du adapter platta till 202 http://www.smt.nu/default.asp?Expand=7&Display=21
Kan kanske fixa bilder på insug å grenrör jag gjort.
300TD sitter i en del Ssangyong musso kolla på skroten Väldigt bra motor
Motorn som sitter i Ssangyong är en licenstillverkad kopia av MB-motorn, den håller inte alls samma kvalite som den riktiga motorn.

Hade de inte en äkta merca motor i början…har för mig jag sett en bild där man såg MB stjärnan på ventilkåpan…eller fick de lov att kopiera den också???
kan vara så att man hade riktiga motorer i början -- vet bara att dom har haft mycket problem med dom "kopierade " att kolven på 5:ans cyl har skurit, ofta redan efter ca 4000 mil. Vore synd att köpa en sådan och lägga ner så mycket jobb. Det finns merca märken på dom nya motorerna, men kommer inte på att det ska finnas på ventilkåpan också.

Gillar kommentaren "riktiga motorer i början" -
och varför chansa -sök rätt på en äkta MB på skroten, det torde vara lättare att hitta än en musso motor hur som helst…???
sant
96-97MB-motor i Ssangyong där efter licens byggda motorer tror inte det finns MB 5cylmed turbo i mb bilar ??
Mb C250 20v Turbo disel finns ju 96-97. Om det är dom åren du menar. Sen VET jag att det finns på dom äldre bilarna me.