Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 8031 ggr
Thomas_Jansson
0

Värmekälla för vintercamping?

Tänkte ta en liten tur norröver för att åka lite skidor.

Är det någon som har förslag på lämplig värmekälla till valpen så att man kan övernatta utan att frysa ihjäl…..

Någon som har erfarenhet av att bo i valpen vintertid?

Beau
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kolla bilden. Norsk tältkamin monterad i Valpen med skorstenen upp genom takluckan. Elda sedan med koks så slipper du sitta brandvakt hela natten.

Thomas_Jansson
0

Ja - jag har sett bilden tidigare. Dock så är varuhusen inte överfulla med Norska tältkaminer….

Kanske lättast att göra en egen kamin, dessa pinaler är ju tillverkningsmässigt inga hightech produkter.

Koks kan vara en god idé men det uppslaget fick mig att tänka på pellets, rent och lätthanterligt och det finns på många mackar.

Tänkte mig att slöjda ihop ett "sovgolv" som ligger ovanpå hjulhusen. Packning, skidor och kökspinaler får ligga undertill…

Kunde man ligga i tält mitt i vintern under värnplikten så borde detta vara kalas!

Lynghaug
0

Vet ej om en typ "wallas-värmare" (tror jag det heter) skulle kunna vara en lösning. Sitter ofta i båtar. Finns både för 12 och 24 volt. Fördelen med denna är att den förbrukar förhållandevis lite ström och använder fotogen som drivmedel. En riktig tältkamin verkar dock vara mera manligt.

Thomas_Jansson
1

Just det manliga stuket är viktigt, att det ryker lite och inte är för enkelt. Varför skulle man annars skaffa sig en valp?

Behovet att inte alltid gå den enklaste vägen och köpa en japansk 4wd på avbetalning har mångtusenåriga anor och sitter i generna, borde nog kunna jämföras med kvinnornas behov att måla sig och styra ut sig i tvivelaktiga kreationer….. (vilket motsägelsefullt verkar ha samma dragningskraft på oss pojkar som riktig terräntoring ger)

Jag skall ta vägen förbi Mekonomen och köpa några meter 2" avgasrör och börja svetsa ihop en enkel pelletskamin. Det är ju jul och lite roligt skall man väl unna sig. Det är geometrin som är knepig att få till, själva jobbet är enkelt.

Kanske skall dra en slinga i härligheten (det heta området) och koppla in sig på kupevärmaren i skåpet, då vankas det ju fläkt och tänker man till lite med hjälp av en lätt julgrogg kanske man kunde få till en motorvärmare på samma gång? 

Lyckas det återkommer jag med en rapport!

preusvarg
0

jag har andvänt mig av pod värmar med resultat över förväntan.

se för tusan bara till att ordentligt med ventillation.. annars dör du/ni i sömnen å det vill vi ju inte.. det var ju en olycka för inte så länge sedan med ett par campare som ställde in en grill i en husvagn å dom är inte med oss längre.. kan vara tankvärt!!!!

Seglarn
0

Jag har övernattat i min kapellvalp. Låg på originalbåren, värmekälla en sk POD fotogenkamin. Jag placerade den i hörnet bredvid motorhuven på höger sida sett bakifrån. Fick bra med luft där genom en glipa i dörren. Hade den aldrig på på full låga utan ungefär halv. Fungerade alldeles utmärkt.

Beau
0

Kolla http://forsvarsbrukt.no/default.asp  Dom är inte direkt billiga men det går att hitta för runt en 1000:- lapp privat.

Thomas_Jansson
0

Det borde inte vara risk för syrebrist i en kapellvalp?

Fotogenkaminen ligger bra till då det bara är att ställa in den och det är färdigt. Antag att det är -15 ute - klarar den att hålla någorlunda varmt?

Har haft en POD som reserv till huset pga alla elavbrott som varit här - den var värdelös som värmekälla. Att koka upp 1 liter vatten tog 1 timma inomhus….

preusvarg
0

Jo det håller jag med om att den är värdelös att koka vatten på men det var väl värme du ville ha inte varmt vatten??

om den räcker .. ja du det beror nog på hur bra kapellet på din valp är ;) jag har andvänt min POD i mitt tält 20 och där räcker det att ha den på sparlåga. så min åsikt är nog att det ska räcka i det ändå ganska lilla utrymme som valpen har på flaket. se till att ha ordentliga sovsäckar bara.. bädda gärna med granris om möjligt.. det är bättre än man tror. annars finns det ju kaminer till tält 20 lösa att köpa också. då du .. varmt.. jojomensan. placera PODen lågt brara på det viset sprider sig ju värmen fint.

Jag vet att vid ett tillfälle har jag haft min POD i en cheva van. det motsvarar ju ungefär valpen. och då gick det inte att sova i sovsäcken. så varmt blev det. och om jag minns rät så var det defenetift frost ute.. då var den inställd så att gallret inte äns glödde.

men som sagt det enda vettiga resultatet får man väl av att prova.. prov sov i bilen innan du åker. *L*

sos
0

POD - vilken effekt har ni köpt… jag har använt POD i flera år och den är även mycket vanlig i "arkar" på Torneträsk och i fjällen. Jag har en i jaktkojan som är en ombyggd manskapsvagn för skogsarbete… vistas där i -20 och PODen står på sparlåga absolut MIN annars smäller man av… Finns hur mycket värme som helst… skall man koka vatten så ställer man kastrullen direkt på PODen utan gallret som brukar följa med…det går givetvis inte lika fort som på Gasol MEN som sagt jag har PODen på MIN läge.

Oset är ett bekymmer vid start och då man som jag tvingas köra på MIN läge….går att lösa med "skorsten och omvänd tratt" ovanpå PODen

Varmvind är givetvis ännu effektivare men då blir det en helt annan installation…länk till annat forum där detta också behandlats:

http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=227

Thomas_Jansson
0
Thomas_Jansson
0

Har surfat runt och kollat, många använder denna i båtar, tält. kåtor och det borde funka bra i en valp.

1500 w borde räcka gott till skåpet på en c202.

Seglarn
0

Har använt Heat Pal i båt, funkar alldeles utmärkt. Dessutom lite mindre o därför lättplacerad.

Beaus montage med en ved/koks/kol kamin är kanon tycker jag. Då har man ju alltid bränsle, sen kan man säkert också ställa in en behållare med pellets i kaminen.

Både fotogen  o sprit är ju ganska dyrt i Sverige, och bra lysfotogen är svårt att få tag i.

VARBERGARN
0

Finns de  lukt fri fotogen.Och är de verkligen ingen risk att sova med en fotogen värmare i tgb bil, syret kan ju ta slut  undra vem som slocknar först lågan eller än en självOskyldig

sos
0

helikoptersoppa (flygfotogen) fungerar bra. Sedan kan man ju köpa lysfotogen på pump på mackar här i Norrbotten i alla fall -bara att ha en dunk med sig MYCKET billigare kring 15Kr/liter. Ventialtion är ju alltid A och O så det måste man givetvis se över…är bilen nog dragig så behövs inget extra.

preusvarg
0

Jag anser nog att man åtminstonne bör ha en sringa på en cm öppen i ett fönster eller en lucka. Åtminstonne om man har en skåpbil.

och som svar på varbergarn så slocknar du före lågan helt säkert!!

B1n4ry
0

Jag skulle ju inte nöja mig med att bara öppna en springa i ett fönster. Det är väl inte bara så att syret försvinner och man får syrebrist utan det bildas koldioxid/kolmonoxid som är tyngre än luft. Ligger man då på golvet i bilen så är man en bra bit under den där fönsterspringan och den friska luften som kommer in där.

Bilen kanske är dragig så det räcker men jag skulle sätta en ventil i sidan och en i golvet precis som det brukar vara vid gasolinstallationer i husvagnar. Det är ju trots allt inte så väldans lattjo att kvävas eller få hjärnskador…

//B1N4RY

preusvarg
0

Exakt.. bra talat jag instämmer med föregående talare.. man ska vara rädd om sig.. de e ju ingen större idé att dö eller skada sig på kuppen..

Thomas_Jansson
0

Fältrapport!

Inskaffade en Heatpal och körde den under en resa idag, knappt 100 mil. I en Volvo 945 kokade jag kaffe och sov sedan med kunglig värme innan färden återupptogs efter en behövlig rast.

Rödsprit luktar gott till skillnad mod PODéns kväljande fotogen.

Dessutom så är Heatpalens konstruktion genialisk, inga rörliga delar förutom "gasspjället" samt att den är mycket mindre OCH går att laga mat på kommer att göra att den blir min absoluta favorit då jag kommer att inreda min ungvalp.

Jag kommer också att köra Krystallrallyt med min Honda XR600 nästa år och även då kommer nog Heatpalén att få följa med. Koka kaffe efter vägen samt lite upptining av händer och fötter är självklara uppgifter - och - att värma upp PUNSCHEN efter att jag anlänt till hotellet. Säkerligen kommer den att göra nytta då det är dags att fara hem också, en 600 singel med enbart kick kan vara knepig nog på sommaren….