Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 3421 ggr
mekaniskt
0

Traktorregistrera en Valp?

Hej!

Hos min lokala bensinmack har det sedan nån månad tillbaka stått en Valp med heltäckande kaross och PLOG! Skitballt, svängbart och hydrauliskt höj och sänkbart blad. Det är säkert inget ovanlig i sig, Men jag undrar, kan man regga om en Valp till traktor? Jag har nämligen synfel och kan inte ta riktigt körkort utan får bara köra traktor på dispens. Och ska man ha en traktor ska det ju vara en frän traktor, och vad vore fränare än en Valp med plog?

B1n4ry
0

Edit: Oooops… Fel tråd…

preusvarg
0

Jo då visst kan man regga om den till traktor/motorredskap. Hur det går till vet jag dock inte. men kanske är det någon annan som kan hjälpa till och tala om hur man gör rent praktiskt?

omega24v
0

Det vore väldigt märkligt om det inte går. Med reservation för att det är 17 år sen jag studerade vägverkets handlingar för registrering av serietillverkat fordon som A-traktor, så bör det kunna gå att genomföra det nåt i den här stilen:

Avgaspipan skall riktas uppåt, ovanför hyttens högsta punkt.

Topphastigheten skall begränsas till max 30 km/h. Kolla om fyran låg och toppvarv klarar det, annars får du plocka bort nån växel i huvudlådan också. Detta måste styrkas av "erkänd verkstad". Möjligen finns det godkända varvtalsbegränsare du kan använda. Varvtal får dock inte begränsas till lägre än maxeffektvarv plus tio procent har jag för mig.

Det bör vara huvuddragen. Som sagt, med reservation för minnesfel och för att regler kan ha ändrats. Jag har svårt att se att det kan finnas nåt LÄMPLIGARE fordon för traktorregistrering, eftersom den har bättre förutsättningar som traktor än de flesta andra fordon som registreras om på det viset.

mekaniskt
0

Nu blev jag glad :)

Precis vad jag ville höra! Jag misstänkte starkt att det borde gå men jag har hört så mycket om Bilprovningen, och ännu mer upplevt det… Så jag tänkte att det vore lika bra att kolla med proffsen på en gång.

Om man går ett steg längre då, vilken modell vore lämpligast? Fick jag speca en själv skulle den ha winsch, kraftuttag (jag är lastbilsnörd…) krok och 50-kula, gärna försedd med flak så man slipper kapa massa kaross och bra värme.

jockum
0

En 903 som är pickup skulle jag föreslå. Vet inte, men man får väll inte ha massa utrymme som folk kan sitta i bakom framstolarna? Med en pickup har du ju ockå astmöjligheter, samt att du slipper gå loss med vinkelslipen. Finns ju de med org, winsch och kraftuttag, men det är ju för de mesta 12-voltare(förutom radiovalpen) så winsch är ju inte några problem ändå. Du kan ju köpa en 11-bil som är pickupad också, dock så stiger ju bland annat soppa-förbrukningen radikalt så jag skulle satsa på en valp. Men är inte soppan något problem så skulle jag definitivt satsa på en TGB 11. Stor buller-skillnad i kupén samt att 11:an är bra mycket mer bil, (bra mycket dyrare också).

//jocke

omega24v
0

Kolla med vägverkets fordonstekniker, ring till deras centralväxel så blir du kopplad. Ställ frågan där, så får du förhoppningsvis veta. Sluta med att be dem skicka de papper de har kring förordningarna, så du har det på pränt. Och är teknikern du får på tråden inte på sitt bästa dagshumör, så begär pappren och lyssna inte så noga på vad han säger. Läs igenom och ring igen sen, så kanske du får nån som lyssnar bättre nästa gång i så fall.

Du måste ha ett barlast-flak också, kom jag på. Och eftersom det ska vara till för barlast för att öka drivförmågan, får det inte vara så stort som ett riktigt flak. Max en kvadrat-DECIMETER per hundra kilo tjänstevikt, men absolut max 1.25 kvadratmeter! Det vill säga du måste rama in lastytan så att ytan inte är större än drygt en meter i fyrkant. Med reservation för minnesfel i detaljerna. Du ser ju vad som står i reglerna sen. På polarens A-traktor vek vi plåtar som svetsades mot flaksidorna och begränsade utrymmet till en "låda".

Eftersom en traktor är ett dragfordon, skall den också ha nån form av draganordning. Men det finns nåt som heter "motorredskap" också och kanhända de godkänner plogen. Jag vet inte.