Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 746 ggr
Pizza_DUDE
0

Problem med chokereglage

Har lite problem med mitt chokereglage.. Vajern verkar vara trasig.. Skulle dra upp choken en dag, och tyckte att det kändes konstigt, och bilen var väldigt svårstartad.. När jag sen skulle ställa ner choken igen, så gick det inte hela vägen.. Den tog emot, och vägrade ge med sig.. När jag nu felsökte lite, så ser det ut som att vajern inte påverkar reglaget som sitter bakom förgasaren, så att säga..

I mitt huvud känns det som att vajern har gått av nånstans inne i slangen, men jag vet inte.. Är lite rookie på såna här saker.. :)

Nån som har nån idé eller instämmer i min felsökning? Var kan man isåfall skaffa en ny vajer att dra genom bilen?

Göran
0

Hej  vilken modell ?

Pizza_DUDE
0

En 303:a.. :)

Anders H
0

Jag hade samma problem, det sitter en klämma som håller vajer höljet. klämman som håller vajerhöljet kan ha släppt, vilket resulterar i att höljet åker fram och tillbaka, och vajern står stilla.

Plocka bort hela intrumnet panelen och lossa på vajer panelen, sen kommer du åt att smörja vajern och klämma tillbaka allt.

Så var det för mig.Räcka ut tungan

wiggo
0

Vart har du din choke, på instrumentpanelen eller nere vid växelspaken?

Pizza_DUDE
0

Har kikat en del bakom panelen, och vajern verkar röra sig som den ska, och höljet står stilla, men det händer inget bak vid förgasaren..

Den sitter på instrumentpanelen..

Anders H
0

koppla lös den vid förgasaren, kolla om den rör sig om inte så är den av.

sos
0

Har haft problem med handgasen…på samma panel…kärvar och måste smörjas…flertalet tgb 11 har fått chokereglaget flyttat (av miloverkstad) till position bredvid växelspaken…då blir vajern mindre känslig. skaffa en vajersmörjare för MC etc som man trär på änden, skruvar åt och sprejar in….ett tips glykol fungerar utmärkt som smörjmedel/rostskydd och fryser inte på vintern.

Pizza_DUDE
0

Det är nog majoriteten av försvarets tgb11/13/20 som fått chokereglaget flyttat..

Tack för tipset! :)