Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 3857 ggr
djang
0

Byte av motor i Valp 903

Hejsan..!

Ska byta motor, eftersom den gav upp i helgen. Tror att den skar/något lager som har skurit, och den går inte alls att köra med. Men den startar, så den går runt iaf. Men knackar, och ryker väldigt mycket. Och går inte på alla cylindrar.

Men eftersom det sitter en b18 motor iden så tänkte jag att det kanske är lika bra att byta till en b20 änn att försöka laga den som sitter där nu. Och så är det väll några fler hästkrafter i b20.

Har läst nånstans att b20 motorn passar rakt av till valpen, med växellåda, och allt annat som ska passa.

Nån som har gjort detta och eller vet att det fungerar.

Vad bör man mer tänka på?

Finns det olika modeller av B20 motorer, eller passar alla?

Vilka bilar satt dessa motorer i 140, 240 och vilka årsmodeller?

Väldigt tacksam för svar….MvH:  Joel

Sugga
0

Passar rakt av, finns i olika varianter beror på hur mycket du vill byta förrutom motorblocket.

Håller själv på med att pussla in en B20E med K-jet insprut i min valp (kommer från en 144 -74 fd. snuthäck) Det blir en del skärande i plåten eftersom det är trångt.

[Trond]
0

Jeg har en B20S i min Valp, den passet rett inn. Brukte forgasser og annet fra den gamle B18

djang
0

Ok, tanken är den att jag ska hitta en komplett b20 motor med allt som tillhör, och sätta över i valpen. Hur passar det om man tänker på elen till motorn?

[Trond]
0

Om du vil ha en annen forgasser så må du flytte strømfordeleren.

Det er trangt om plassen

Ronny
0

Jaha, då behöver du alltså en motor,,,,,,,,,,

Tänk så det kan slumpa sig, jag har en frisk B20 som suttit i en C202-a står på en pall komplett med startmotor, generator, förgasare, grenrör mm.mm.

Intresserad?

www.Universalteknik.net

putte
0

Om man använder B20 förgasare så blir de lite trångt vid passagerarplatsen. Man får modifiera så som de gjort på 202. Är ju till fördel att använda  B20 förgasarn för att bibehålla hästarna. De enda som ja gjorde när ja monterade i B20 i min 3314 var att skära ur bakom stolen. Samt att ja fick modifiera om gasreglaget. Men nu sitter de en B230 med insprut & topp från 240 GLT ca 150hk. Lite mer arbete men roligare. Glad

djang
0

Ok, vad är det för skick och pris på den B20 motorn?

/// Joel

lasse.old
0

Letar efter en bra B20 till min 202:a.  Vad ligger priset resp. var finns den

Lasse

Ronny
0

Skicket på motorn vet jag inget om eftersom kopplingen var totalras men den startade ju snällt fast den stått ett par veckor i kylan för det var förra vintern jag lyfte ur den ur 202-härket som jag köpt.  Jag vill ha 1000 spänn för den och då är det fritt gårdsplanen som gäller.

lasse.old
0

Hej Ronny. Om din gårdsplan inte ligger för långt bort från Stockholm är jag interesserad av motorn.

Lasse

monstertruck1
0

hallå b18 å b20 är presis samma blocka fast då me större kolvar å stakar beroende på årsmodell så alla stommarna på b18 b20 är samma utan på de älsta skiljer sig från generatorfästningen ja vet inte hur de ser ut på en valp om man använder 3 m8 eller de e den stora bulten som e i blocket de e va som skiljer å sen e de lite me topparna på b20

lyckat till me bytet har ett par nya b20 kolvar å massa trimm om de e intresant ??

ValpRickard
0

B20 motorn kom hösten 68 och satt alltså i bilarna därefter dvs. De två återstående åren på Amazon och samtliga 140 samt de sniknaste 240 fram till 77 eller så ungefär,,, Får du tag i en 240 me b20 var glad, den spränkåpan som sitter på den motorn är värdefull…Räcka ut tungan

djang
0

Nu är bytet i full gång, har plockat ur b18 motorn och håller på att flytta över vissa delar till b20 motorn, bla generatorfästet, vissa kylslangar/anslutningar.

Problemet kommer troligtvis bli att få dit förgasaren, eftersom den sitter snett åt sidan. Nån som har nån bra bild, eller en lösning på hur man ska lösa detta?

MvH:  Joel

putte
0

Bästa tipset hur man gör me förgasaren. Kolla på en 202 hur de ser ut vid förgasaren. Lätt att skära ut hörnet mot passagerarstolen. Ca 15cm från där motorkåpan tätar å framåt. Skär sedan vid den översta vinkeln för kåpan nästa hela vägen upp. Glad

djang
0

Ok, men nu när jag har fått dit motorn idag så testade jag om förgasaren fick platts, och det får den ju. Men det blir trångt att få dit ett luftfilter.

Det är ca 4 cm mellan förgasaren och väggen, så det bästa vore ju om man kunde lösa det med nått slags luftfilter, eller kankse en slang och sen ett luftfilter. För att slippa skära i karossen.

Svana
0

Jag jobbar på en firma där vi reparerar plastbåtar i alla storlekar,lastbilsskåp,husvagnar mm,dvs.allt med glasfiberarmerad polyesterplast. Jag har lika trångt mellan hytten/motorkåpan och strombergarn på B20:in. Jag håller just nu på att plasta ett rör med en fläns som skruvas fast där luftrenaren skall sitta och en adapter att trä på en pipercross filtersocka diam.80mm  från folkracebilen.Det kommer att bli kalasbra.Jag riktar alltså röret bakåt och lite neråt så får det plats. Går nog med slang också om man monterar fästen så den inte hänger och fladdrar omkring. Det enda tråkiga med att meka med Valpen är just bristen på utrymmen..

djang
0

Ok, jo det är nått sånnt jag har lite funderingar på oxå, du har ingen bild på det, eller det kanske inte är färdigt ännu!

Svana
0

Nej,sorry.Inte klart än.Har precis gjort klart en form att gjuta runt men det kommer väl inom kort,bara det blir en halvtimmes tid över nån dag..

Hansa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Här kommer en bild på hur det ser ut i min -69:a

djang
0

Ok, men så mycket plats har jag inte i min, det är ca 3 cm mellan förgasaren och "väggen"

Ska ordna ett kort på det, så är det lättare att förklara.

djang
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser det ut, inte mycket plats alls.

djang
0

Jaha ja, å hur gör man med gasreglaget? Sitter ju vajerstyrning på den nya motorn och "arm" på den gamla.

Nån som hat nått bra tips?