Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettteknik
Läst 1355 ggr
preusvarg
0

byte av växelåds lock

Är det någon som vet om det går att modifiera M45 lådan så man kan få lång spak på den? liknande M40 lådans spak?

valplinus
0

tja ser det  inte ut ungefär som i en valp i en c202 ? för de va väl en sån du har ?

preusvarg
0

Jo jag har en C202 men på et locket så går det ut en vävelarm bakåt och i en sväng uppåt. sedan är det flera linkage från den som gör att man kan växla lite som på en 11 bil.. fast änå inte exakt. jag har ju numera en anna kaross på min C202 så en gammal hedlig lång spak som i ex Volvo 140 -70 typ vore mumma.

Nu har jag ett ombyggt spakställ från en volvo 240 och trotts att det är maximalt avkortat så har man spaken ganska långt bak mellan stolarna. så om man kunde bygga om det på något vis vore jag glad. M40 locket passar inte så långt har jag i alla fall kommit. om det inte finns nån klurig modifiering förståss. Skrattande

putte
0

Om du har relativt gott om plats mellan lådan å karossen. Ca 40-50mm tror jag de bygger i höjd. Då tror jag att det skulle funka med tyb det kittet som Hobbex sålde till 140 å Ammazon med Långa spaken. Så att man fick "kortspak". Fast montera det framåt. Hoppas att ni förstår vilket "kitt" jag menar.

leo-
0

#3 med konsoll i plast ovanpå kardantunneln Skrattandeoch varvräknare i fönstret vid dörren

Nostalgi

blev bara påmind om min gamla Amazon

har för mig att kittet hette speed shift

preusvarg
0

Aha ok! jo jag vet vilket du menar. jag tror jag till och med haar ett sånt nån stans. fast det kräver en ganska omfattande ombyggnad förståss då orginal locket på M45an likssom inte ser likadan ut alls.

jag får nog antingen konstruera ett eget lock eller lägga ner planerna på en "farfars spak" *L*

men tack ändå för hjäp å tipps.. de e klart e det nån mera som har nån bra idé så lyssnar jag.

putte
0

Min tanke va att du behåller det du har nu. Kapar av växelspaken så att kittet passar på den lilla stumpen som behövs. Å monterar speed shiften framåt. Över orginal locket på M45an. Så slipper du bygga ett nytt lock på lådan.

preusvarg
0

Ja ha då e jag med.. du menar att behålla 240 spakstället.. ok då ejag me.. mm ska kolla hur de blir. det blir ju en del länkar. men det kanske kan gå.. tänkte inte på de….Skrattande

putte
0

Det kommer ju garanterat se rätt lustigt ut. Men huvudsaken är ju att man trivs med att köra sin bil. Det är ju bara ett pluss rent kosmetiskt om det går att montera det under bilen. Det är ju svårt att förklara saker för andra med ord som man själv ser lösningen. Hoppas att de funkar…Skrattande