motorljud
Hej !
Jag har ett konstigt klickande ljud/fräser.
Har ngn haft problem med kaxaxeln eller grenrörspackningen ?
Eller en ide på ngt annat?
Lars
Hej
Glömde skriva att det är en tgb 11 med en B30 i
Hur å när upplever du ljuden? Går de att påverka ljudet så de hörs mer lr mindre? Kan du lokalisera vart ljudet kommerifrån?
Ett litet tipps hur man kan göra för att lokalisera ett ljud. Är att man tar en lång skruvmejsel å sätter mot olika delar av motorn samtidigt att man har den mot örat. Ett enkelt stetoskop har man då på de viset.
mvh/putte

Hmmm. Det där påminner om min maskin också. Jag har inga problem med orken i den på högre varv, men den puffar en del på tomgång och verkar få för mycket luft när jag gasar på lägre varvtal. Jag har haft grenrörspackning, spräckt grenrör och topplockspackning i åtanke när jag funderat över felet, men har hittills inget gjort eftersom den piskat på rätt bra ändå. Bränsleförbrukningen är heller inget att oja sig över, så det känns liksom inte som nåt generalfel.
Erik, Nässjö

Klickande ljud…kolla så inte skruv/mutter på "hardy-kopplingen" är lösa på fläkten…fräser??? en huggorm i luftburken :-)
Förkopplingsmotståndet sitter via relä…glapp??? är det reläklick som hörs eller normalt ventil-tickande (lite för stort spel) - lyssna med skruvmejsel som det beskrevs innan…
ojämn tomgång…läckage på vakuum till bromsservo, nyp åt med en tång på slangen och kolla om det blir bättre…spreja startgas försiktigt kring insugsrör för att kolla om det suger tjuvluft.

Vakuum, där sa du nåt. Ska kolla det!
Gör grenrörspackningen nån skillnad att byta, min läcker på 6'ans cylinder … pyser lite där.