Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettstorvalpar-c300-serien
Läst 3199 ggr
Calle_96
0

skivbroms

Hej håller på att fixa skivbromsar på min 11 är det någon som har provat detta ?

putte
0

Vad har du för planer? Vad har du tänkt att anväda dej av för bromsar? Har funderat ett tag själv. Men inte hittat något lämpligt att fundera över. Som skulle passa för att monteras med viss modifiering.

mvh/putte

pltgb
0

ja vet en som satt på skivor från en suzuki samurai okena tror ja ha tog från nån mazda, det va inte så stort ingrepp sa han.

Calle_96
0

Jag har gjort ett prov mantage men jag tror att det kommer för långt ut så det blir en för stor hävarm vet ej om lager håller. 

Jag skar av bult mönstret och svetsa dit ett stycke så en bromsskiva passade och monterade ett bromsok från en cheva.

Vet ej om det finns något bättre ok som skulle passa.

Ska man besiktiga så måste bromsarna komma från en bil med samma eller större total vikt.

Klabbe
1

här är lite bilder på skivbroms

putte
0

Snyggt gjort!! Går de att få dit en orginalfälg? För de ser ut som att ni har monterat något eget.

mvh//putte

Klabbe
0

Jag vet inget om bilen på bilderna, hittade sidan bara här är en till axel med skivbroms

Molo
0

Jag har själv funderat på att göra som på den senare bilden.

Svarva en adapterbit som monteras i hjulflänsen och i den bulta fast en rak bromsskiva. Sedan skära ut en plåt för bromsoket som bultas  fast där nuvarande bromssköld sitter fast. Exakta detaljer och mått har jag inte klart än. Skulle behöva en, helst fyra, hjulflänsar och/eller en komplett 11-axel för att kunna malla ordentligt.

Som bromsok planerar jag för Range Rover ok, då jag håller på med sådana bilar också. Dessutom är det rejäla 4-kolvs ok gjorda för relativt tunga bilar. 

Är det någon som har hjulflänsar eller billiga bakaxlar till salu?

Det måste ju finnas massor med bakaxlar över efter alla trailbyggen som bara använder dubbla framaxlar…

h/Micke

Calle_96
0

Är det någon som har kollat vad SBP säger ?

Snajjp
0

Molo:

Vad menar du med att du montera en "rak bromsskiva" finns sådana att köpa eller ska du låta tillverka en?

putte
0

Brembo har raka skivor. Monteras ofta på dyra rallybilar som flytande skivor. På samma vis som på nyare MC. Jag vet om en orginalskiva som är oventilerad å rakmonterad. Crysler Lebaron 2.2 Turbo. Har nog en liggandes tror jag. Ska leta lite å se om det  kunde passa.

Molo
0

Med en rak skiva menar jag en som inte ser ut som en skål, utan bara en slät bromskiva. Typ som Putte sa " liknande dom på motorcyklar".

Planen är nog att hitta en färdig skiva någonstans ifrån. Har ej haft tid att leta reda på någon bestämd skiva än, då det säkert tar något år innan jag kan börja fundera på detaljer…

Tänkte leta efter en oventilerad skiva då jag tror att en ventilerad bara blir full med lera…. Ev. kan den vara  borrad men inte "dubbel".

h/Micke

Snajjp
0

Att hojar har raka skivor vet jag då jag är ägare till ett flertal sådana men inte att det fanns till bilar så där rakt av men som Putte säger så fanns en hel del till rally/racebilar när man väl letade men dessa är ventileradedubbel skivor och det tror jag oxå kan bli ett problem(kanske) samt att dom kostar en hel förmögenhet.

Får kolla vidare man skall ju hitta bromsok som blir bra oxå.

danneape
0

En polare till mig höll på med skivor tillen bmw som var plana,,,

ska höra med honom vad de var till för bmw,,

//Danne

Lynghaug
0

Här ex. på BMW skiva som skulle kunna funka (Brembo) Det är en såkallad rak skiva.

Lynghaug
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här en bild till