Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 1206 ggr
Kjellk
0

Det regnar in!

Hej

Nybliven som valpägare så börjar litet små praktiska problem. Det dräller in vatten både vid framrutan och ksp-luckan. Det kan möjligen vara samma läcka men vattnet kanske rinner längs med innertak och lister. Luckan ser skaplig ut men  det borde vara den svaga punkten. Någon som har erfarenhet?

B1n4ry
0

Jag fick täta en hel del innan min TGB11 slutade att ta in vatten.

Bra ställen att kolla tätningen:

* Ev skruvhål efter avmonterat KSP fäste. (silikon)
* Skarvarna mellan sektionerna i taket. (Skrapa rent + ny silikon)
* Övriga skarvar i karossen
* Tätningslist runt KSP-luckan (laga med silikon)
* Skruvarna i KSP-luckan
* Ev genomföringar för kablar / antenner

Eftersom det regnar in kan det nog vara bra att borra lite dräneringshål. Jag har borrat bak i baljorna vid hjulen, under mattan vid pedalerna och på några ställen i hytten där jag sett att vatten blivit stående. Glöm inte att måla "i" den nya hålen…

Tittar man på rostskyddsinstruktionen på fmv's underhållsdatabas (CDMVIF) så rekomenderar dom lite extra hål i balkar och så oxå. Kan ju kanske vara bra om dessa inte redan är borrade.

Läckaget i min bil har gjort att den börjat rosta på en del ställen, håller precis på och skär bort rosten och lägger i ny plåt. Mot all förvåning så ser det rätt skapligt ut och jag börjar få styr på "miggandet" =)

//B1N4RY

Kjellk
0

hej B1N4RY 

Tack för tipsen!

Det känns litet bättre att ha aluzink men givetvis skall vattnet dräneras.

Kjell

Kjellk
0

hej B1N4RY 

Tack för tipsen!

Det känns litet bättre att ha aluzink men givetvis skall vattnet dräneras.

Kjell

Calle
0

Använd inte den vanliga typen av badrums-silikon som luktar ättika. Den hör inte hemma på bilar. Det rostar och en framtida lackverkstad kan få stora problem.

Det ska vara någon typ av karosserikitt, det finns ett stort antal att välja mellan.

B1n4ry
0

Se bara till att få tag på ett karosserikitt som stelnar. Det gör inte alla sorter.

Det bästa av allt är Cascos "Marin & Teknik" som är silikonliknande, fastnar på metall/färg och stelnar men inte så att det spricker. Marintätning eller Butyltätning på Biltema verkar oxå bra.

//B1N4RY

Henrik
0

Jag ryckte loss den(TGb 11) gamla och satte dit en passande från skroten dvs en gummilista från en Opel Asta sedan tidig 90 talare för 50 :-. Tryckte dit listen och knipsade på insidan av hörnen för att få följsamhet. Den verkar tät och det  går precis att stänga luckan, kommer dock att limma med PP400 eller liknande då hakarna har tendens att fastna i listerna.

Mvh henrik

omega24v
0

Lite tips kring "tätnings- och förbättrings-ämnet" finns att läsa på terrängbil.net.

Men för att slippa göra om arbetet ganska snart är det god ide att vara noggrann med underarbetet före själva tätningen. Den rost som bildats är inge bra å stänga in, eftersom den fukt som gärna finns bunden däri så småningom spränger upp fogen igen. Man bör dela fogen så mycket man kan utan att förstöra plåten och sopa rent tex med en roterande stålborste på borrmaskin. Rostskyddsfärg och kitt, därefter täckfärgen.

Kolla mitt fotalbum här med, jag har lite bilder på det här från när jag rotade i min bil i somras.

Kjelle69
0

Det regnar in, men det far ju lika snabbt ut…. Så--who cares ?

sos
0

Tja… alla vill ju inte ha vågor i håret och vatten i knäna Räcka ut tungan