Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikett: storvalpar-c300-serien
Läst 5455 ggr
wiggo
0

Vilken motorolja & växellådsolja?

Hej!

Köpte nyligen två TGB 11or och skall börja med att byta motoroljan och växellådsoljan.

Går det bra att köra med 10W/40 mineralolja i motorn och vanliga 80W/90 växellådsolja i växellådan och fördelarlådan?

Eller är någon annan olja att föredra?

Skall man ha samma olja i diffarna som i växellådan/fördelarlådan?

Mvh
Viktor

[Trond]
0

Det norske forsvaret bruker 10W/40 i motoren og DOT4 växellådsolja i alle girkasser og diffar. Dette bruker de i alle biler med 4x4

Klabbe
0

Hej här försvarets smörjschema 

Där jag köper olja sa dom att istället för motorolja i växelådorna och hjulväxlarna så skulle ja ha transmisionsolja 80W/90 API GL4 vilket skulle vara bättre. I en så gammal motor så rekomendera dom 15W40 mineralolja. I diffarna har jag transmissionsolja 80W140 enligt schemat.

Typen av motor olja i smörjschemat varierar beroende på årgång an schemat.

Klabbe

wiggo
0

Tackar så mycket!

MagArne
0

Kan detta smörjschema vara till hjälp?
http://autotech.amhultdin.se/mvif_online/pdf/publ/7782005860.pdf

Oj var vist redan en som hade tippsat.
Här har nu lite annan läsning
http://koesters.dk/manuals.htm

MagArne
0

Lite andra förbrukningsvaror till storvalpen?

Vad kör ni med för tändstift, oljefilter och luftfilter?
Är det samma som till en volvo 164 med B30 förgasarmotor?

Några fabrikat som är bättre eller sämmre än andra?

Är det olika oljefilter beroende på om det sitter oljekylare på motor? Vilka modeller har oljekylare? Finns det olika modeller av oljekylare? Den jag har sett är typ en tallrick bakom oljefiltret som är vätskekyld.

robban.f
0

Enligt smörjschemat skall det vara 5W-30 syntetolja i motorn… Fanns det syntet 1975 ? Hur fan vet man vad som är i ? Tacksam för tips.

sos
0

Är man osäker på vad som varit i…och inte vill öppna motorn för att kolla ev. "koksbeläggning"…häll absolut INTE i syntetolja, den löser upp all gammal oljegegga -sätter igen oljefilter…med TUR så spränger man enbart filtret MEN i 99% av fallen så korkas oljekanaler ihop med totalras av motorn som följd.

Limpan4all
0

En liten korrigering bara. Om oljefiltret sätt igen så behöver man inte vara rädd för att det skulle sprängas. Alla motoroljefilter till B30 har inbyggd överströmningsventil dvs om tryckskillnaden mellan in och ut blir för stor så öpnar ventilen (men det innebär ju också att oljan passerar orenad).

Det borde inte vara någon skillnad mellan en modern syntet och minneralolja vad det gäller dess förmåga att rena/hålla föroreningar.

Men som med allt annat, om man "tar över" en gammal motor så är ett par snabba oljebyten+filter i motorn varmt att rekomendera.

Så att man vet status på grejorna. 

Sedan har vi ju det gamla tricket att byta oljefiltert först, sedan slå i ett par deciliter ATF olja köra ett tag och sedan byta olja+ filter som vanligt. ATF oljan har en kraftigt renande/lösande effekt. Men man skall nog inte belasta motorn hårt under denna typ av "åderförkalksrensande sjukvård".

Någon gång skall jag sätta mig och översätte en utmärkt artikel om motorolja som jag hittade på en specialsite om Ford BOSS bilar.

sos
0

Använder alla original filter? hur som helst så har jag varit med om några bilar…där det inte spelar någon roll om det finns överströmningsventil eller ej…det blir smockfullt med skit och sedan kan det gå som för en Nissan KingCab…där sprack filtret och den motorn gick ej att rädda trots ett par täta oljebyten…det var en diesel och de är extra känsliga i och för sig…den hade ventilkåpan full i gegga…hopplöst fall.

Kanske finns syntetolja som inte rengör…men en bra sådan skall ha just den egenskapen…syntetolja tvättar en motor ruskigt ren…mineralolja tätar faktiskt och håller igång en motor färdig för skroten…jag antar att en och annan har besviket noterat hur oljeförbrukning, läckage och slammer uppstått då det tänkt bjuda gammel motorn på något extra fint….prova fylla på syntetolja av vinterkvalite i en gammal HD 

Men som jag skrev innan…lyft på ventilkåpan…försök bedöma hur rent det ser ut…verkar det bra så häll i syntet kör ett tag, byt olja och kolla hur filter och olja ser ut…upprepa om det ser ut att behövas…tills det ser normalt ut.

leo-
0

Ett tips på en olja som ska vara helt suverän är Omega.     http//www.smorjteknik.se/    Har sett deras transmissionsolja i aktion i deras exempel

Häll upp lite olja i en skål, ta en visp (en sådan man vevar och vispa för att simulera en vxllåda), då kryper oljan upp längs vispen, när man stannar kommer vanlig olja att rinna ner i skålen igen men omegaoljan stannar kvar (på vispen /dreven)

används väldigt mycket i skogsmaskiner (kör backe upp och backe ner) och parkeras ibland i konstiga lutningar och startas lutande ibland

Oljan är dyr men det kanske det är värt när man kör mycket terräng och låter bilen stå en vecka eller två i garaget mellan körningarna.

Micke

sos
0

Verkar vara en kanon-produkt…vet du var man kan köpa den i mindre kvantiteter…det verkar som att smörjteknik bara säljer till storförbrukare?

leo-
0

har aldrig köpt den privat. Har bara kommit i kontakt med dom genom företaget jag jobbade för (därav visp grejen)

men jag vet att dom säljer till crossåkare bla

finns det ingen kontaktflik på sidan ??? då är det bara att ringa eller maila och fråga efter återsörsäljare t ex

Micke

sos
0

Hejsan Micke, gjorde som du sa skickade e-post och blev genast kontaktad…leverans av småmängder inga problem… representanten kör till och med ut det till min dörr.

leo-
0

Är det en säljare som kommer be honom att visa vispen och sitt 5/56 tror att det heter 636. Då tar han två glasbitar och visar krypförmågan

om han gör som han i malmöområdet dvs

Kolla om han kan ge rabatt till ifocusfolk (försöka går ju alltid)

Micke

TESSiER
0

Lite sent inlägg, men vafan.. 

Diesel mina vänner…. det gör underverk med en geggig motor :)

Klappa i dieseln istället  för olja, låt bilen gå på tomgång en stund, tappa ur och förundras över hur mycket skit det samlas..

Jag lämnar inga garantier på att dena "bonnlösning" är säker på något sätt, men rent blir det….

VALP3314
0

Jag lämnar inga garantier på att dena "bonnlösning" är säker på något sätt, men rent blir det…. 

Ja olja löser ju olja så att ta disel till rengöring är en bra lösning om man vill ha bort gamla olje rester ur en motor, har själv använt den metoden men har sedan kört i ett nytt filter och en billig olja och kört några minuter och sedan tappat ur den och bytt filter och hält i olja av bätre kvalitet, då har jag kommit bort från att oljan blir svart  mellan oljebytena sen, det beror i å försej på hur länge man kör innan man byter nästa gång. mvh Hasse