Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 725 ggr
TESSiER
0

Renoverar ett lik.

Har skaffat mig rejält med jobb, köpte mig en gammal vattenfallare (903) Den är inte besiktigad sen -89 :). Har iofs kommit en bit på vägen, ramen är numera röd och fin. Men vissa problem återstår då det inte var jag som rev den.

Visst ska det väl sitta gummibussningar mellan ram och kaross? Någon som har eller kan fixa en bild på detta.

Sen är det dom små fästena till vindrutan, dom som sitter skruvade i plåten. Skulle behöva måtten på dessa så att jag kan göra nya, för dom som ska vara där finns tydligen inte kvar…

Någon som har en bra lösning på lufttillförseln om man petar i en weber 36/36DCD. Minns att det blev en aning trångt.

Läste någonstans att det var någon som sammanställde en lista över alternativa delar som passar, tror att det var Egil, men jag är inte säker. Går den att ta del av denna?

// Stefan

Calle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det ska vara bitar av tjock gummiduk mellan ram och kaross. Jag har för mig att jag använde 2x 5mm när jag lyfte av karossen. Det som var original var armerad men det går nog med icke armerad duk också.

Gångjärnen för rutan består av en liten kloss med två hål i. Jag tror måtten är ca 18x18x10mm. Ena hålet är för gångjärnet, dvs stålarmen från rutan, kolla vilken dimension den har. Sen kan du borra och gänga ett M8-hål i mitten. Man skruvar en alldeles för kort skruv från utsidan i takdelen och låser fast klossen. Jag gjorde en lite cad-bild, hoppas du förstår vad jag menar.

Man trär in gångjärnspinnen (2x) i hålet och låser med bricka och saxpinne, avpassa bredden så att brickan får plats.

/Calle

TESSiER
0

Kanoners, hade för mig att det skulle se ut typ så, men ett mått återstår, det mellan plåten och gångjärnspinnens centrum. Kan vara bra för att få rutan på rätt ställe.

// Stefan

Calle
0

Jag tror att det är precis i centrum, utan att vara alltför exakt dvs 9 mm inåt. Jag kan försöka mäta lite nästa helg jag träffar min skönhet.

Gångjärnspinnarna är inte alltför styva så det går att böja till dem lite om inte rutan passar riktigt. Det fick jag göra med min, jag köpte en ny rut-ram eftersom den gamla var upprostad.

/Calle