Hjälp!!!
Har ett mystiskt problem med min c202..
Det e väl knappast meningen att denna maskin ska dra 3l/mil landsvägskörning i 80km/h???? Upptäckte det nu i dagarna då jag kört lite längre sträckor med bilen.
Det JAG vet som strular med min elaka b20 är…. Flotören (Stavas det så=)) hänger sig ibland men det resulterar bara i att motor blir sur och dör bums, soppa rinner ur filtret. Åtgärd, knacka försiktigt på förgasare och starta.. Det verkar inte som om det kommer nåt ur den när jag kör (har känt med handen) Detta löser jag just i skrivande stund (har plockat bort förgasarn och rengör.
Har nyss gjort en ventiljustering. Men det (knackar) lik förbannat lika mycket. (krökt stång/stänger??)
Vet också att den förra ägaren körde kamdrevet också och bara bytte till nytt. Kan detta ha resulterat i nåt konstigt med min motor som gör den så törstig??
Är väl lite mer lagd åt diesel, så bensinare är inte riktigt min grej.
Vad är det för fel (börjar snart å gråta om ingen hjälper mej..
)
mvh

Knackar låter ju inget vidare…har du någon möjlighet att kontrollera kompet i cylindrarna? Kamdrevet är ju i bakelit och om det lossnat mycket spån då den pajade och inte rengjorts så noga kan ju något ha åkt med till ramlagrena…men då borde du ha större problem…sliten kolvbultslagring? har du kontrollerat tändningen, inställning, stiftens kondition? luftfilter…
Lossa kåpan o kolla att drevet inte sitter fel till kammen. Skulle kammen ligga ett kugg för tidigt så får du viselighen bra vrid men vid lansvägskörning så blir motorn slö vilket resulterar i hög soppaförbrukning. Du kan även kolla färgen på stiften, kör en 15 minuter lång sträcka på landsväg. Stanna direkt och skruva ur stiften, är dom svarta så ligger felet i förgasaren men är dom ljusgråa så är det nog typ kammen eller dyligt. På bilarna var det inte helt ovanligt att kammen gick ner sig, kolla lyrthöjderda.

Var på mekonomen å hämtade ny flödarventil (den gamla såg för jävlig ut och höll inte tätt). Ska göra tändjustering i morgon.. Ska då även kolla kamdrevet..
Nån som har koll på grader till tändningen?
Stift och filter byttes för ett par veckor sen. (kommer dock ej ihåg hur stiften såg ut men vet att det såg inte ut som det skulle).
Som sagt tacksam för alla svar..
Valp i fokus e bäst..

ja fan du skulle ju kunna åka 13 bil för den bensinförbrukningen! en normal förbrukning skule jag vilja påstå ligger nånstans runt 1.2 -1.5L beroende på hur långt in pjexan är i pannrummet.

Precis.. Har för mig att den faktiskt tog typ 1liter å inte mer när jag hämtade den.. så nånting har ju liksom gått snett medans jag haft den.. vi får se vad tändinställningen säger senare idag..

Ne nu skiter jag i det.. bort med motorn och axlar.. nån som vill ha??
mvh