Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettstorvalpar-c300-serien
Läst 2040 ggr
Johan11
0

Max lutning

Hej

Då var det dags för första inlägget här då.

Tänkte kolla om det är någon som vet hur mycket det går att luta med en original 303:a.

Tänkte även passa på o kolla om någon vet hur mycket det kan tänkas göra om man breddar fälgarna typ 2" och sätter på däck i dimensionen 315/75-16. Det borde väl göra en del så att det går att luta mer innan det välter? Bredda utåt alltså…

Seglarn
0

Har sett en 11:a med 35X13,5X16 på originalfälg. Fälgarna verkade lite smala så breddning skadar nog inte. Vad jag vet kan den luta 40 grader. Det är mkt!! Svårkört när det lutar mer än 25 skulle jag tro. Du kan ju kolla bilderna från hösttreffen i Bjurbäcken.

ErikL
0

Gå in på länken och knappa in 40 graders lutning (spårvidd med orginaldäck= 154cm) jag skulle inte vilja sitta i bilen, om den inte redan tippat så räcker det troligtvis med en vindpust. 

http://www.c303.de/c303-calc/e-tilt-c303.php

omega24v
0

#2 Den där var bra. Är alla däck på en sida en meters höjd högre än den andra, så är lutningen strax över 40 grader. Men det är teoretiskt, så klart. Däcken skjuvar, särskilt när man använder lägre tryck. Så frågan är med hur mycket marginal siffran är given. Men militären brukar inte bjuda på alltför stora överraskningar, så jag tror nog det går att luta mer än så. Min bil gick då uppför rullstensbacken på Ränneslätt och man skulle haft en lutningsmätare… Men jag LOVAR att det var mer än de 30 grader som militären specat max längsgående lutning för trettonbilen.

Erik, Nässjö

Johan11
0

Ok, det låter ju bra. Det jag har läst i militärens papper är 21 grader och det verkar väldigt lite. Blir väl lite sämre med portaler, men borde vara lite mer än det. Man vill ju inte gärna lägga den på sidan…

Johan11
0

Ok, det låter ju bra. Det jag har läst i militärens papper är 21 grader och det verkar väldigt lite. Blir väl lite sämre med portaler, men borde vara lite mer än det. Man vill ju inte gärna lägga den på sidan…

gusten
0

Det var (är) väl Valpen (903-serien) som hade maxlutning 21 grader. 11 kärrorna som är bredare tar väl bra mycket mer lutning. Sedan är väl alla gränser satta med marginal så att folk inte ska välta till höger och vänster. /GustenCool

Limpan4all
0

Ur instruktionsboken version 177-02-17 sid 7. 11 bilen klarar 39 grader backtagning och 21 grader sidolutning, 13 bilen klarar 31 grader backtagning och 21 grader sidolutning.

omega24v
0

#7 ??? Det var som attan. Måste kolla vad som står i min. Men det lär ju knappast finnas två versioner med så radikal skillnad i tekniska data, så jag lär minnas fel. Troligen (om jag får gissa) så är max lutning angiven för stabs- och ambulans-skåpen maxlastade. Andreas lutning i Bjurbäcken lär definitivt varit mer än 21 grader, så en tom elva klarar förmodligen mer.

Min 1313 blev absolut stadigare när jag hystat ut allt skrot som var i skåpet, innan jag sedan skar ner det. Det satt tex bergis 100 kg telefonutrustning i mittpanelen längst upp mot taket i skåpet och bortåt hundra till i skåpen mot främre väggen, så med den påbyggnaden lär bilen vara sidlutskänslig… Men framsidan på instruktionsboken är prydd med en 111 och en 131, så den var uppenbarligen gemensam.

Erik, Nässjö

volvo_viking
0

Gammal tråd men i alla fall:

Har märkt att många blandar ihop procentuell lutning och grader. 40% motsvarar ca 20 grader 60% ca 30. De flesta militärfordon i hela världen är specade för 60% uppför, nerför. Sidolutningen beror på tyngdpunkten som är ganska hög för de flesta militärbilar. Oftast har Svenska försvaret specat sidolutningen med maximal last.

//Janne

Seglarn
0

Bra förklaring!! Janne Viking!

Anders H
0

jag har kört med min 1111 (som jag sålt …snyft) i 30grader.

Inte % utan grader, satte in en lutnings skala för båtar från Silva.

Ett problem, funkar rakt fram, INTE ned för….jag har testat 15-20 grader i "brant" nedför, det gör jag aldrig om jävligt läskigt.

30 grader rakt fram, kan man nudda marken med handen…….

Tror att lutningen kanske oxo handlar om smörjning…oljetråg etc.

peter74
0

Det går att köra upp till 45 grader med 20 bil det är bara ett problem motor får inte tillräkligt med olja vi har provat i 35 graders betongbacke upp och ner inga problem har även provat med 11bil uppför 35 gradersbacke men inte nerför.