E85
Undrade om någon har försökt sig på att justera förgasarna och tändning för ren E85 på B30:ian. Erfarenheter/tankar? Vad har ni för andra erfarenheter av att blanda i mindre andelar E85?
MVH/ Loffe
Jag körde min gamla b21 på cirka 50% etanol, det gick bra men jag justerade upp munstycket en aning. Den var lite mera svårstartad vid kall väderlek och drog lite mera bränsle.
För E85 på en såpass stor sexa bör du kunna köra rakt av utan några förändringar.
På min gamla B20 körde jag drygt 50 etanol genom besiktningen - ger nästan noll i utsläpp, den något oerfaren? besiktningsmannen tappade nästan hakan men nu har han nog fattat hur det gick till….
Alla som kör bensin bila kör omedvetet med E 85 upp till 15% i sina tankar. Förutom dom som BARA tankar W-Power på Shell. Sök på E85 i forumet så hittar ni mycke å läsa.
mvh/putte

att tänka på! packningar och andra gummidetaljer tar stryk av E85. på samma sätt som att gummidetaljer som har kontakt med bränsle! Förr i tiden då bensin var bensin då gick det utmärkt att andvända Nitril (NBR på fikonspråk) nu mera då bensin inte e bensin längre utan en förbannad smörja då måste man andvända gummidetaljer av Viton (FPM på fikonspråk)
Viton som för övrigt är ett varunamn från dupont är ett flourgummi som kan vara svart och en lite matt struktur på materialet kan också vara grönt eller brunt. ser man en ex- en o-ring som är grön då kan man med ganska stor säkerhet säga att det är en Viton o-ring.. doch ej i air con system då är det hydrerad nitril.. krångligt? javisst *L* jobbar med sådant om dagarna.. så e det nån som undrar över gummikvalitéer så hör av er så ska jag försöka lösa frågan. jag kan dessutom i bland ha ganska bra priser på kullager *L* så jag nu har jag fixat lite reklam också hepp så duktig man kan va *L*
#1 HA HA HA hade också fått för dåliga värden på avgaserna på besiktningen på min gammle Bmw 520 så jag slog i ca 12 liter e85 i tanken hade väll typ halv tank med bensin.När bes mannen satte i instrumentent sa han de här ser inte bra ut
.
Vaaaaaaaaaaa va hände nu, nu blev de ju kanon värde. Hopssan sa besmannen igen nu blev de inte så bra igen så höll på så här en stund och erfarne gammle bes mannem sa ne har inte tid med här jag aldig vart med om dess like jag hålle på skratta igäll mig men klarade mig igenom bes med bra värden till slut.

En skvätt T-sprit fungerade bra inför besiktningen förr…fick en gammal motor att verka ny… etanol som etanol… vet ej om E85 innehåller Metanol+stab.medel likt 95… Metanol är mycket aggresivt…

ja fy.. mettanol blir man ju blind av. mettre då med etanol *L*