Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 2200 ggr
Johannes88
0

c202

Jag har tänkt köpa en c202a men problemet med den är att det är något fel på fram diffen så den kan inte driva på framhjulen. Men den skall tydligen gå perfekt med endast bakhjulsdrift. Är det en risk att köpa denna och sen byta framaxel i framtiden (har hört att dom är dyra). Går det köra med det om man inte kopplar in fyrhjulsdriften? Och vad skall man tänka på om man ska köpa en c202a, normala fel osv.

mosskryparn
0

Allt kan va fel på e 202a.. som min när jag köpte den.. men när allt sen så sakta börjar å funka efterhand så e de en rätt trevlig liten skåpbil faktiskt..

Det där med framaxeln vet i f** men det kanske går att lösa genom å bara byta diffklumpen istället.. Ska iväg en sväng idag till en som sitter på mycket delar te valp/202, kan höra om han har och vad han vill ha om du vill..

Trevligt förresten att du kanske kör 202 snart å dessutom heter johannes (trevligt namn de)

mvh Johannes

mosskryparn
0

Förresten.. det kanske bara e kopplingsanordingen till framhjulsdriften som spökar..

Kanske e dum men prova å palla upp bilen om du har möjlighet å snurra framkardanen.. (När bilen e avstängd så e framhjulsdriften i eftersom de e vacuumlöst) men de eklart då kanske den borde va i när man kör också om nu ventilen spökar så låser den ju nåt av lägena kanske.. ne nån bättre lämpad får nog svara på denna fråga.. ska kolla diffklump iallafall..

mvh

Thomas_J
0

På min bil funkar inte framhjulsdriften som den skall.

Tog bort justeringsskruven på vakumklockan och la in framväxeln manuellt, gick lätt att göra tack vare att jag har frihjulsnav.

Det verkar ju finnas en del axlar begagnade så det är väl bara att pruta ner den till rätt pris.

Det är ju lätt att byta ut hela axeln.

mosskryparn
0

Köp min framaxel… redo för hämtning om c.a 1 vecka. Om det fortfarande e aktuellt..

VARBERGARN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köp  11-bil axlar istället

mosskryparn
0

Jo dom e ju bra.. och billiga dessutom, kanske kan man sänka sina bränslekostnader också.. =)Räcka ut tungan

mosskryparn
0

Får min framaxel för…. 3500:- nytt hjulager på vänster sida.. kostade typ mer än axeln.. =(

Johannes88
0

Okej. Låter bara bra. Men säljaren sägar ett diffklumpen är defekt på nått sätt.

Här är annonsen.

http://www.blocket.se/vi/10377304.htm?ca=16_s

Tror ägaren till denna har en användare här på denna sida. 

All EL och annan utrustbning skall funka. Och rost skall de INTE heller vara gott om.

Johannes88
0

Bilen går även att köra utan problem. Men va är dom vanligast felen. vad ska man kolla specielt på om man åker å kollar på en c202.

mosskryparn
0

Kolla hjullager dom e svinyra.. Pris från Hinab i Vetlana.. 2200kr st, 2 st på varje nav. Går säkert att hitta billigare men ändå dyrt.. (tumlager) Förelningslådan e bra (samma på tgb11, c303) men lite känslig på 202an, den e av nån lustig anledning vinklad så att smörjning inte blir tillräcklig. Vet inte hur man kollar detta men provkör och lyssna så inga missljud hägras.. Kolla också att vacuumstyrning till framljulsdriften funkar.. Bromsar har en tendens å krångla och bökiga och ställa in, kan nog dom flesta på forumet instämma i.

I övrigt så e de nog oftast inga större problem med dessa bilar dom e rätt robusta och slitstarka..

Hör av dej om du behöver axeln..

mvh

Johannes88
0

Vad går det att göra åt felet me fördelningslådan. Kan man itne fylla på me mer olja på något sätt.

mosskryparn
0

Jo, det går. Själv ställer jag helt enkelt bilen i lite lutning så att det fylls på lite för mycket olja.

Ett annat alternativ om du kanske blir sugen på att stoppa i en annan motor är å vrida hela växellådan + fördelningslådan så att det blir rätställt (m400 lådan är också sne på grund av detta), så då löser man allt i en smäck så att säga..

Ska själv prova på denna lösning om ett par veckor när jag gör motorbyte.. Hör av mej om resultat…

Johannes88
0

Låter jätte bra men det är allså ingen fara med att fylla på lite för mycket olja. Jag skall väll inte köra så hemst mycket i terräng me den men man vet ju aldrig.

Vad är det för oljor man bör byta ofta om tillexempel bilen har stått still länge. Fast den har stått i varmgarage.

putte
0

M 400 låda??? Hum vad är det för en låda???

preusvarg
0

m400 lådan kan man hitta i volvo 164.

Jag har nya bromsband till C202 dom kommer att bli över när jag konverterat till skivor på min C202.

jag skulle vilja påstå att det är växellådan som lutar och behöver toppas med olja *L*

mosskryparn
0

M400= förstärkt M40 å sitter också som sagt i c202. Har för mig att skalet e lite mer tilltaget + att dreven är lite mer åt det rakskurna hållet fast ändå inte rakskurna.. =)

mosskryparn
0

Oavsett vad man köper för bil så tycker jag att det känns bäst å byta alla oljor som är möjliga att byta, direkt efter inköp.. Då har man ju den fördelen också att man ser lite hur konditionen är på allt maskinellt.

preusvarg
0

fast jag tror mig veta att M45 lådan passar C202 också

mosskryparn
0

Är u säker på detta?? m45 är e me överväxel eller vanlig 5 växlad?

pekkapere
0

Måtta bare spørre preusvarg; er du sikker på M-45 lådan?

Den er vel sterkere og bedre enn M - 40?????

.-)

preusvarg
0

Nja jag blev osäker nu.. jag kan ha blandat i hopp dom. förmodligen har jag blandat i hopp dom. för jag har ett spakställ från en M45 låda så det kan vara där jag blandar i hopp det.. fast samtidigt blir jag osäker efterssom det då inte borde finnas någon anledning till den lutande sprängkopan ju.. det kanske finns någon med fakta?

leo-
0

Inte helt hundra på anledningen

men kåpan till B18-20- 30 är gjord för en motor som står rakt upp och den lutande kåpan kom tillsammans med B21 som är lutad åt vänster när man står framför fronten och en trolig anledning är höjden då B21 och nyare har överliggande kam så kunde dom ha samma eller lägre motorrum på personbilarna

Kåpans fäste mot lådan är detsamma så det går att byta (gjort det själv på en 240 vid motorbyte)

Micke

Johannes88
0

Jo klart att man ska byta alla oljor. Jag skall även gå över all el. Utbildar mig till elektriker nämligen. Hade tänkt bygga nya soffor där bak och div utrustning. Men har inte fått någon klar bild på hur det ser ut bak i c202or med skåp. Har hört att det blandannat är värme därbak. Har inte fått någon bra bild på hur de ser ut. Så om någon har en bra bild på ett lite lätt modifierat lastrum så lägg gärna upp en bild. Hade tänkt de kunnde blir ett bra ställe att kunna se film på. hehe

putte
0

M45=4 växlar sitter i 202, M40 sitter i Valp, M41 sitter i bandvagn. M41 går nog montera i Valp. M46= 4+od, M47=5växlar.

mosskryparn
0

värmepaketet bak sitter i vägen för det mestaSkrattande… precis bakom höger bakdörr och framför bakskärmen rätt på golvet.. knepig beskrivning kanske???

mosskryparn
0

Går det på nåt sätt att meka i en m47?? passar sprängkåpan? och framförallt får man det å funka ihop med fördelningslådan? och är den mycket längre än m45??

många frågor blir det..

lustigt det där med m45.. jag e helt säker på att jag i nån mekhandbok läst att den heter m400.. i c202

preusvarg
0

Nää jag e rätt säker jag med på att den är en M45 låda. för de e samma låda som sitter i volvo 240 serien.

åtminstonne passar locket från en M45 låda för det bytet har jag utfört efter som jag har växelspaken bakåt på min nu mera.

preusvarg
0

Nu e jag till 99,9% säker det sitter M45 vxl låda på C202 så var det där med 400 lådan kom i från de vet jag inte. men i min sitter det i alla fall en M45 låda å de e orginal

preusvarg
0

kolla under artiklar och c202 så finns svaren vi talat om *L* visste väl att jag set det nånstans

Beau
0

I instruktionboken för C202 som jag har framför mig står det att växellådan är Volvo M 45.