Genom frusen C202
Hej!
Jag äger en något ombyggd C202 med en trimmad Volvo 6:a. På grund av oförlåtligt slarv så kollade jag inte glykol halten i höstas. Nu har den stått inomhus i en kall lada och kylarsystemet verkar helt igen fruset.
Försökt tina upp systemet genom att med värmepistol värma den nedre delen av kylaren utan framgång. Är det rätt medicin?
Har någon något bättre förslag?
Hälsar Johan..
Värm upp den övre delen av kylaren och sug ut vattnet som tinas, slå sen i ren glykol, så gonar det nog till sig.
Lycka till.
Tack för tipset!
Efter att ytterligare ha värmt kylaren (i toppen) lyckades jag få i lite glykol. Hoppas att det "löser sig" över natten.
Tack för tipset!
Johan..
Hoppas att allt fortfarande är helt, nu efter nedfrysningen.
VH Olsson
När glykolblandningen väl fryser blir det en seg sörja som inte har någon sprängverkan så kylarsystemet borde vara helt.
Men som sagt tråkigt när det isar igen. Hoppas det ordnar sig.
Hej!
Vill bara berätta att jag lyckats tina upp 202:an. Inga synliga skador/läckage på kylare men behöver troligen byta vattenpump (tjut och gnissel).
Blandat ny glykol som ska klara ner till -30 grader.
I sommar blir det till att varmisolera valp garaget inför kommande vinter :-)
Tack för tipsen! Johan..

Kolla så att inga frostpluggar tryckts ur din motor samt håll ordentlig koll på tempen när du ger dig ut nästa gång. För varm eller för kall motor indikerar att det fortfarande är fruset någonstans.
MVH
Chrille