min ombyggda 11:a

Nice
men den kunde gärna varit grön 

Kanonsnyggt gjort!!! Dock håller jag med föregående talare, Grönt är skönt ;)

Snyggt jobbat limpa. En fråga bara. I ditt fotoalbum, första bilden på hytten, vad är det för "krok" som sitter till vänster om förarsätet ovanför hjulhuset? /Gusten

ja för några år sen hade grönt varigt en given färg men den är civil ifrån början så den fick fortsätta vara det nu med
har nog några burkar kron färg kvar om jag minns rätt någonstans

jag vet inte riktigt vad för krok du syftar på är det på 11:an eller 13 bilen?

Den var RIKTIGT stöddig! Imponerad av ditt bygge, sånt är inte gjort i en handvändning. Har du nån form av för-godkännande på det, eller vad har du följt för bestämmelser? Kul med puts på en terängbil med.
Du har väl säkert skäl till varför däcken sitter som de gör, men om det skulle råka vara så att du inte observerat det, så "ska" framdäcken sitta med omvänd rotationsriktning på C300orna. Har aldrig sett nån akademsikt korrekt förklaring på varför, men nånstans läste jag att det har med bromsverkan att göra.
En arbetskamrat har visst lite inblick i hur det är reglerat runt husbilsbygge och han upplyste mig för ett tag sen att man måste ha nåt slags certifikat på gasolutrustningen i en husbil/husvagn (om man nu har gasol förstås) och att det bara är nån enstaka firma i Sverige som får prova och utfärda sånt. Det var tydligen inget problem i redan besiktigade fordon, men nybyggnationer och ombyggnationer måste vara certifierade. Se upp med det om du gör nåt sånt med sexhjulingen!
Att lyfta på en husvagn man berövat axeln och har den registrerad som husvagn, så ska det visst inte behövas certifiering, eftersom det redan är en godkänd installation… ? Jag vet som sagt inte om detta är riktigt, man bör ju hellre alltid ringa och kolla med myndigheter än att lita på hörsägen, men det ger ett finger i alla fall.
#6 Jag undrar om det är förarstolens spärr-arm du menar. Den man lossar för att dra stolen i längsled.
Erik, Nässjö

bilen är byggd på en omreggad 11: som är pickup ifrån 1977
så lastförskjutnings lagen ofattas inte på min bil annars hadde jag behövt intyg ifrån kaross tillverkare att galler och lastkrokar håller vikten vid rörelse, och det kan nog vara helt omöjligt att få någon att skriva under när det inte är deras byggnation.
sen vad det gäller däcken så ska jag ha andra mera landsvägs liknade däck på , och orginalen har varigt av och på oändligt med gånger så det blev som det blev.
men när det kommer till att framaxel ska ha hjulen mot rotationen tror jag att det handlar om att en axel kan självrensas oavsett om man backar eller åker fram, för däcket är ju inte byggt att rulla baklänges så någon uträknad förklaring måste ju finnas ifrån volvos sida.
Tack för tipset om husbils regler , det är alltid mera jobb än man tror

@ limpa
Bilden jag syftar på är den som är först i ditt fotoalbum namngiven "tgb 13, hytt".
@ omega24v
Ok, ser den ut så där på C300 serien. Tack för svar. Ang rotationsriktningen på hjulen i o m mönstren så får man hoppas attt man får punktering på rätt däck. /Gusten

Lite nyfiken på hur du byggt ditt servo?
Vi funderar på att ta en servo från en cheva för att den skall bli så lättstyrd som möjligt.

jag använde en servo ifrån opel omega men jag vet inte riktigt hur bra det blir för mitt hydralsystem är kvar att fixa
Men det var mycket jobb innan allt var klart
jag fick kapa ut en bit ur ramen där orginalet sitter och förstärka ramen som kompensation över material bortfallet, sen fick jag bygga fästen till servon, pittmanarmen behöver kortas av samt ramänden skäras ut då slaget i servon inte är samma som orginalet, till rattstången använde jag halva orginalet och den nedre delen var ifrån någon japansk bil, sen fick jag svetsa ihop allt med nogranhet så allt är riktigt rakt, nya fästen till rattstången behövdes tillverkas med så att man kan dra i stången utan att den rör sig.
har inga bilder just nu men kan ta några imorgon så det framgår tydligt hur jag har byggt

Tackar……..

bilder på servon hittas i mitt fotoalbum
Vad har du för hydraulpump ? Är det samma till servo och tipp ?
Välgit snyggt!
_Du kan ju gå med LBC GRUSÅKARN
_
Skjutsar du ? ;)

Det där med däcken fram som e omvända har med självrensningen att göra.. bettar bättre bakåt om man kör fast..
mvh