Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 2870 ggr
Johannes88
0

Byta kaross

Jag har tänkt att köpa en valp. Sen ahr jag planerat att byta kaross på den för dan gammla är så rostig. Det skall tydligen inte va så svårt att byta kaross efter som all EL sitter i karossen osv. Men hur blir det med papprerna på bilen om man byter kaross model från brandbilskaross till en dubbelhyttad kaross. Går det att besiktiga då eller behöver jag papperna på den nya karossen eller hur blir det.

Johannes88
0

Ingen som vet något

putte
0

Ring å prata med tekniska på Bilprovningen.

VALP3314
0

borde gå att besiktiga som ombygt fordon

smygaren
0

Är en som byter kaross på en Volvo Valp här: http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=186

Kanske han vet något ?

lunden
0

Det borde bli en regbesiktning på det, nya papper behöver du inte då ramnumret e det som gäller

Du ändrar ju från skåp till flak i och med att du bygger en dubbelhytt 

Lasse Lunden Team MILA

Johannes88
0

Är det svårt att regbesiktiga. Jag vet vad det innebär men inte va dom kollar på och va man bör tänka på?

preusvarg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är bara att beställa tid för reggbes. åka in och se glad ut.. inga problem ska uppstå.. kolla in mitt karossbygge.. det du ska se till är att ha reservhjulet med och full tank i fall dom vill väga bilen

preusvarg
0

som uppföljning på mitt senaste inlägg kan jag säga att det dom kollar på är att du gjort ett bra jobb att karossen sitter fast och att det ser bra ut. Bilens identitet ligger i ramen. MEN om du gör för mycket ändringar så går det inte. det vill säga.. du får inte byta til skivbromsar samtidigt eller byta till en anan typ av axel och så vidare.. utan ta det hela i steg . men så länge chassiet är orginal utan ombyggnader så är det inga problem

Jga har bytt karosser förut och komentaren som brukar fällas är väl snyggt och så vidare. jag har aldrig råkat ut för några problem. dom kan knorra om du inte har med sådant som hör till bilen som typ reservhjul domkraft och andra orginal grejer som ska tillhöra vid invägningen.. glöm inte att tanka fullt!!

I mina papper står nu mera öppen planlösning å höggt i tak.. he he.. nä seriöst så står det kaross bytt cab. 1 passagerare. flak godslåda. så jag får montera ett lastgaller när jag besiktigar min bil nu mera men jag har planer på att regga om den till personbil i stället för att slippa detta. skillnade i skatt är ju obefintlig efterssom min numera är skattebefirad *L*

Limpan4all
0

Det finns dock en nackdel med att ha gammelbilen som personbil och det är att den måste passera avgastestet vilket inte lätta lastbilar behöver.

preusvarg
0

de e ju sant förstås.. tänkte inte på de. de e ju lättare att få dit gallret än att strula med förgasaren.. tack!

Johannes88
0

Så om ja byter från en kaross som har skåp (gammal brandbil) alltså är det inte det gammal vanliga skåpet de brukar va. Om jag då byter till en kaross me dubbelhytt med ett litet flak så ska de inte va några problem att få igenom i besiktningen efter som identitets nummret sitter i ramen.

putte
0

Annar så monterar man dit "bakre" skåpet från orginal karossen å åker å besiktigar. För det är ju skruvat mot hytten å "flaket" om jag inte har fel. För så har jag tängt att göra med min 3314 när nu jag blir klar med den. Hehe…..

preusvarg
0

Det är inga problem alls med besiktningen. om du gjort allt snyggt och ordentligt. I dag är det dock inte lika enkelt med lastgallret som skall finnas vid besiktning.. med om du har ett sådant i din bil i dag så kan du flytta det bakåt.