Hur renovera bromsservo?
Jag har satt in bromsservo från TGB11 i min C202 och nu läcker åtminstone det ena bromsvätska in i vacuumklockan. Frågan är hur man får isär dom. Jag har skruvat av ringen som håller ihop halvorna, men sen vet jag inte hur jag ska göra. Har försökt bända lite försiktigt, men vågar inte ta i för mycket.
Vem har delar till dessa? Altyco kanske, men finns det andra? Behöver säkert nytt membran eftersom den drar i sig bromsvätska genom vacuumslangen.
Kom på det efter ett tag. Bara att dra loss membranet från centrumet, sedan kommer man åt en "gaffel" som håller fast övriga delar i axeln som går in i bromscylindern.

I radiovalpen 9033 sitter ett Girling-servo och till det fick jag tag på en renoveringssats för ca 700:- från en firma jag har för mig heter Stockholms Bil- och industribromsar. Detta servo är dock väldigt annorlunda jämfört med 202-servot, bl.a. genom att det har en vakumkolv istället för membran. Jag bytte alla gummidetaljer i mitt servo enligt instruktionerna och var mycket noga. Jag betraktar mig själv som van mekare men något blev lik förbannat fel för efter renoveringen fick jag otäckt huggande bromsar. -Ketchupeffekt kort och gott! Inte ett dugg kul i vinterväglag på en bil som har förhållandevis stor bromskraft på bakaxeln… Det slutade med att jag bytte till ett 202-servo som satt i reservdelsvalpen.
Vad jag vill säga med detta är att oavsett modell på servot ska man vara väldigt noga vid monteringen av de nya delarna. Risken för kärvande servoverkan borde dock vara mindre på 202-servot då membranet rimligen inte är lika känsligt som en kolv med glidande tätning. Jag tror dock det är något i ventilmekanismen som jag monterat fel.

Bil & Industribromsar A T J AB …Telefon: 08-347598
Tomtebogatan 11 STOCKHOLM
Dom renoverade min servoklockor till 202:an för ca 1500:-/st
Köpte ett bromsservo på skroten idag så jag börjar med att byta till det. Sedan ska jag gå till en firma i Göteborg som heter GeBe, dom brukar vara bra på att hitta delar. Så kan jag renovera det gamla efteråt.