Snökedjor/Slirskydd
Då jag inte har så stor erfarenhet av att köra med kedjor i skogen, så har jag en liten undran.
Är det någon (det är det säkert) som har synpunkter på hur man ska använda (eller ej) kedjor om man ska åka där det är lite stenit och på typ bergshäll osv. Man skulle ju kunna tro att det blir ganska halt med kedjor på sten och berg, men det greppar kanske bättre än gummit gör om det finns risk för snö och is. Att köra på mjukt underlag ger ju ett grymt bra grepp, men hur är det när det är lite hårdare.

Det kan vara bådeoch min erfarenhet av körning med kedjor under barmark sessongen har varit olika jag har kört skogs maskin i flera år och vid några tillfällen använt kedjor på fram då det har varit väldigt brant på averknings platsen och som du undrar kan det vara halt på sten hällar som är släta men vad jag upplevt så brukar det ofta finnas några ojämnheter som kedjorna får grepp i, och lite beroende på vilken slags kedjor du har på så är ju gummit i regel också i kontakt med marken mellan länkarna så då får man med sej gummits grep egenskaper samidigt, men vist har du kedjor som har typ ringar eller länkar i snestälda fyrkaner på mitten av hjulet med en kedja som löper i mitten, då kör du bara på järn och det kan vara väldigt halt på sten, och har du en kedja som går värs över hjulen så greppar gummit i mellan länkraderna så det är en lite klurig fråga beroende på var för slags kedjor du använder. Hoppas svaret var till någon hjälp mvh VAL3314
Om jag förstått rätt så är det i dom flesta fall bättre med kedjor än utan. Vet ej vad kedjetypen heter eller hur jag ska beskriva den med det är "orginalkedjor" till tgb 13(11). Den består av två längsgående kedjor med ca 10 cm mellan samt tvärgående var 15 cm, så förstår du exakt (ha,ha).

det finns ett aber med kedjor som kan vara värt att notera. dels sliter dom hårt på marken där man kör + att axlarna får mycke pisk men helt klart är att dom ger grymmt grepp *L* men inte behöver du sådant du har väl 6 hjul som driver med alla.. läs avundsjuk som fan *L* jag har ju i sämsta fall bara 2 hjul som driver med mig på diagonalen.. ÖPPNA AXLAR E FRÄNT.. e de nån som har lamelldiffar till salu? *L*

Jag skall byta axel bak då kron hjulet och pinjong är dåliga då får jag en lamelldirr till övers ,men efter som jag skruvar utomhus så kanske det tar en månad tills jag skall göra axel bytet, jag kan höra av mej när jag är klar mvh VALP3314
Körde med kedjor bara på mellanaxeln, funkade grymt bra. Kanske hade funkat lika bra utan, men ändå. Verkade vara bra att den bakersta axeln var utan kedjor för den greppade bra på bergshällar medans axeln med kedjor greppade finfint bland isiga stenar och isiga trädstammar.

Ja å lite grisigt var det ju.. det var många som hade problem vid fyllningsmassorna men du smög så fint över *L* hade ni roligt då?
JAJJJAMENSAN !!
Nu är det bara att vänta på nästa tillfälle

Jupp om en månad kör vi på nytt. jag fick en hel hope med att göra lista på min.. ny kylare behövs samt en ny styrning till el fläckten å så en ny tätning till vevaxeln. massor av små bekymmer.. behöver nog göra något åt förgasaren också.. men den e väl sur för att jag inte varit å klappat den på så länge *L*

jag vill också ha en 13 bil.. blev ännu mera avundsjul i helgen *L*
Finns en tillsalu i norrland, annons på blocket (såg i gårkväll). Står inget pris men det kostar ju bara 1 kr att ringa honnom. Dessvärre får du nog räkna med 2500 kr för att köra den till stockholm.

ok ska kolla vad han vill ha *L*
annars har jag en 131:a till salu finns i Jakobsberg så transporten kostar en hundring eller så………

har du nån bild på den?

Vet du nåt datum än, preusvarg?
Jag åkte på Bråt (Borås) i lördags och därär det gott omsten och lutningar. Jag gjorde en RADIKAL MISS som inte bestämde mig för att lägga ner den tid det tar att sko bilen med kedjor. Goodyeardäcken ryktas vara dåliga på halka och det är i alla fall mina, kan jag meddela. Tills nästa gång ska jag ha övat hur man gör, sen ska här åkas!

Datum för nästa körning är 17/2 info om detta finns på

:( Då är jag i Bjurbäcken, Värmland, på laplander.nu-träff i skogarna.

Nä,,,
nu har du tänkt fel omega,,,
det är 16/3e i bjurbäcken,,, 
//Danne
ja jag har bilder på min 13 bil men den ser ju ut som alla andra 13 bilar min är dock en enfärgad gröning.
Om du vill ha bilder skicka mig en email adress via PM så mailar jag till dig.
Kjell//

Ha! Det hade ju varit gott och väl, men tyvärr krockar det i stället med årsmöte i Norra Smålands Offroaders ("Ränneslätt-klubben" ni har väl förresten uppmärksammat www.namninsamling.se, där vi protesterar mot att Försvarsmakten inte ger tillstånd till årets Ränneslätt?)