Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettstorvalpar-c300-serien
Läst 1633 ggr
danielkarlssonbbod
0

Byte av vattenpump?? (Vattenfall med servo)

C303:an kommer från vattenfall och har en servopump som sitter direkt på remskivan. Problemet ligger i att fästplattan på pumpen som remskivan sitter i är på min modell större än den som sitter på standard B30 vattenpump. Har beställt och jämfört och den modellen som jag söker har en fästplatta med 4st gängade hål och är ca 8cm i diameter (ca 6cm på den vanliga pumpen) Har funderat på att flytta över fästplattan men då den sitter pressad på axeln så kommer man garanterat att förstöra den vid ett eventuellt försök.

Någon som har tipps?  Vill inte ha begagnat utan önskar nytt… Har pratat med Volvo över hela sverige men de kan inte hitta ett skit även om jag har nummer på pumpen……. :(

Har även pratat med MILO-verkstäder och inväntar svar…

preusvarg
0

Om du ska ge dig på att byta fästplata så är det värme som du får andvända dig av.

du kan INTE pressa på den nya medbringaren utan att ha ett ordentligt stöd på baksidan av axeln. tätningen som sitter i pumpen går annars sönder. "dyrköppt erfarenhet"

tgb13
0

Det går att dra av fästplattan kall med avdragare och sen värmer du plattan innan du sätter den på den nya pumpen med ev. mothåll från andra änden av axeln. Men mät först på den gammla pumpen hur långt in den är pressad så det blir lika.