Åka i paradiset
tänkte fråga om det skulle finnas intresse att åka över till paradiset (= Ryssland) och köra på deras skogsvägar (= gamla finska vägar från början av 1900-talet).
kostnaderna skulle vara följande:
- Åka båt till Helsingfors ???kr
- skaffa visum i Sverige ???kr ( i Finland kostar engångs visum 45€)
- obligatorisk bilförsäkring till Ryssland ???kr (kostar I Finland 30-50€)
På detta kommer sedan maten, dryck, bränsle. Bränslet kostar c.0,60-0,70 €/L Det finns vanligtvis 95E på de flesta mackar. 98E får man vid gränsen.
Bilarna måste alltså vara försäkrade och i bra bruksskick. Gärna utrustade med winch.
Övernattning i tält eller bil
Vi brukar åka över endera på torsdagkväll eller fredag morgon. Kvällarna brukar vara lugnare (mindre ryssar) vid ryssgränsen/tullen. Hem brukar vi komma på söndag. Man kör med en 13 från H:fors till gränsen på c.2,5-3h. En bra resa brukar vara att vi på typ fredag kör in i skogen och på söndag köra ut. Under den tiden har vi nödvändigtvis inte sett en kott…alltså en rysse
DETTA ÄR ÄN SÅLÄNGE ENDAST ATT KOLLA OM DET FINNS INTRESSERADE. Det kan hända att jag kunde ordna en resa för en grupp.
Micke
Jo det finns en viktig detalj: det är ingen festningsresa. Det är ok att ta en öl till maten och så men superi behövs ej. Det kan man göra hemma.

Det låter som en kanon idé jag ska kolla hur stort intresse det finns i mina kretsar *L*
Trevligt initiativ, kan vara av intresse beroende på när det blir.
Våren eller sommaren är altid en bra tidpunkt.
Micke
är det inga flera som har funderingar på att hänga på ??

Inte i år. Men jag är sugen på RIKTIG offroadkörning, så det är helt klart intressant. Nästa år?

kan vara mycket intresant när man skaffat sig "riktig " bil.. väntar tålmodigt på att någon ska skänka mig en 13 bil *L*
då hänger jag på