Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettteknik
Läst 1912 ggr
Roysan
2005-10-13 13:07
0

ETANOL

Hur går det med ETANOL körningen, jag skrev lite om mina experiment på förra forumet.

Det borde vara guld värt på Strorvalparna somdra mer soppa, att kunna dryga ut lite.

Jag slår i en dunk på 10 liter Etanol på 40 liter 98 Okt bensin. Därmed spar jag en rejäl krona per tankning.

På min S70 gäller 25 liter Etanol och 45 liter 95 bensin. Jag spar 75 kronor på den tankningen.

Valpen går bra på c:a 20 - 30% Etanol möjligen lite sämre segdragning vid låga varv. Vid ETANOL skulle lite fetare blandning behövas, men vid så låga inbalndninagr går det bra ändå.

På B30 i Storvalpen skulle jag tänka mig att med de dubbal AStromberger förknasarna öka lite på munstyckena, men prova fört med liten iblandning o öka succesivt. Man kanske ite skall röra de dubbla förgasarna i onödan

Vid inbalnding me än 50 % msåte man nog öka på bensinmustyckena,  vid ännu hägre iblandning blir bilen svår att starta  när det är kallt.

Etanol har högre enegri, mer syre vilket gör att det måste var fetare blandning.  man behöver itne så mycket luft.

Ni som försökte köra moppen på Metanol o Ricinolja minns kanske att man fick skruva upp munstycket och choka, men så blev det fart på en hästaren.

Etanol är mindre korrosionsbenäget än Metanol o därmed perfekt som motorbränsle.

Läs mer på http://www.etanol.nu/  ett forum gör att du kan ställa frågor. Man kan se var det säljs.

En effekt med ETANOLen är att gamla gummislangar för bensinen , om de är 20 år gamla börjar läcka, bara att byta de skulle ju läckt bensin snart i alla fall, men det är viktigt att ha koll om man blandar in spriten.

Etanol eller E85 som det heter på macken består av 12% Benisn och 85% Etanol, samt lite tillsatser för att smaka illa.

ETANOL är vad du får utspädd till 40% med vatten om du köper Absolut Vodka.

Dvs drickbar utan 12% Bensin och tillsatserna. Man slipper vatten i E85.

Försök inte med E85 och tvåtaks olja i en tvåtaktare, då måste det vara spritlöslig olja, (Ricinolja) men alla fyrtakatare funkar skitbra.

Ingen mer som provat???

whistler
2005-10-13 13:29
0

Låter som en utmaning.

Ska nog testa att köra med lite e85 i tanken när jag får hem min 13-bil

putte
2005-10-24 02:39
0

Har provat E85 i min GMC -43a. Ca 40-50% i blandning. Lite svårstartad vid ca +15 grader. Märkte ingen större skillnad på körningen på P4. Men den drar ju ca 3-5litern/mil. Men de va ju billigare att tanka när de går i 150liter i tanken.

monstertruck1
2005-10-24 03:22
0

ja har komverterat en del bilar till e85 å de fungerar super

men alla ni här inne har ju förgasar motorer de enda ni behöver göra e å slipa om nålen i förgasarna sen e de bara å tuta å köra

svarar gärna mer på frågor om de

mvh dan

rickardp
2005-10-24 14:05
0

Om man kör med B30E (D-jetronic) motorn så är styrlådan så korkad att ett 5kohms motstånd på kylvattengivaren fetar upp blandningen till den rätta för etanol, insprutningsventilerna klarar den ökade mängden galant (grovt överdimensionerade 480cc).

Har nu en B30E i garaget som skall kopplas och köras på golvet innan den åker in i C303'an (jaja, segdraget och kammarna…men det struntar jag i, bilen kommer nog att gå mycket bättre).

Om man dessutom har en turbo med styrbart laddtryck och knacksenorer så kan man ju utnyttja dom där 104 oktanen i alkoholen till fullo.

Skall prova i min Volvo850R om det blir någon skillnad till våren

putte
2005-10-27 23:08
0

Har ju en fallförgasare på min GMC. Som sagt va så märkte ja ingen större skillnad på motorns gång. De enda va att den blev svårstartad när de blev kallare ute.

Seglarn
2006-01-05 20:22
0

Hejsan

Har en Valp 62:a, motorbytt till B 20 med B 18 förgasaren kvar. Kör på Etanol. Tankar 30 liter E 85 o ca 8 liter bensin. Går mkt bra.

Seglarn
2006-01-15 17:21
0

Glömde säga att jag har borrat upp munstycket lite. Vid kallt väder, - grader får jag öka bensininblandningen något

MagArne
2006-01-16 14:43
0

Har ni något bra tipps på hur man kan förvärma bränslet i TGB11/13 för lättare kallstarter?

Någon som byggt någon smidig anordning för att tex spruta bensindimma i luftrenaren vid kallstart?
Jag har hört att startgas är skadligt för motorn, kan det stämma?
Vad kan man använda istället?

Mycket tuffare att kunna köra på ren E85 året runt Flört

seekoman
2006-01-16 15:31
0

Kanske en elvärme runt koppen på förgasaren??

Vet inte om det någon bra ide men men

Skulle inte vilja köra med etanol i ett fordon som man kanske riskerar att välta med eftersom med mycket etanol i tanken är det ganska mycket lättare att få den fina hollywood effekten med exploderande tank. I alla fall enligt branskydds myndigeheterna. I en 13 bil sitter man ju ifs en bit ifrån tanken.

I övrigt tycker jag att det vore trevligt med etanol som bränsle mest pga priset. Det känns ju sådär att tanka sin tgb13.

MagArne
2006-01-16 19:50
0

Ska man köra extrem trailkörning så kanske man bör fundera på en skyddsbur i bilen och en säkerhetstank Flört
Men ska man bara luffa runt lite lugnt på skogssvägar så borde det vara lugnt.

Jag har läst om folk som lindat bränsleslangen ett par varv runt kylarslangen för att värma bränslet. Tyvärr så hjälper det ju inte mycket i startögonblicket men det sägs minska bränsleförbrukningen något när väl motorn är varm. Minskar även risken för isbildning i förgasarna om man inte kör med förvärmd luft.

Aja, det blir något att experimentera med när jag väl har skaffat mig en TGB1/13