Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 2115 ggr
AndersH
0

Färg?

Hejsan, har en 202-81 som jag har tänkt lacka om.

Vilken kulör ska man lacka den i? finns det nån "rätt" färg? eftersom det inte är ett militär fordon. Det är ju lite synd o eventuellt förstöra bilen o lacka den i nån konstig färg… man är ju lite en  att det ska vara orginal av sig….

Mvh Anders

benson
0

Våran ena bil är blå under den matt gröngråa färgen som den blev målad med någon gång på 90-talet. Men sen så har jag sett bilder från tiden då det begav sig med orange bilar med ett vitt band på. Fast företag som köpte fick säkert välja vilken färg de ville ha och om jag inte minns fel så har bilden med den blåa färgen varit en vattenfallare. Men den blå färgen är det första som finns uppe på grundfärgen.

Alexander

Sugga
0

Jag har också sett bilder på C303 och C202 som är orange med vita breda ränder, vad civila urvalpar kunde ha för färg verkar ha varierat lite beroende på vem som köpte (typ vattenfallsblå, brandkårsröd osv)

Firmans 303:a har alltid varit civil och den är grön inuti men var vit utanpå då den kom till oss, troligen varit orange underst. Nu är den "ljussvart"(=grå) men det finns stor risk att den blir grön då den byts ut till något annat.

www.4x4.ms/mil finns anvisningar för M90 cammo. Försäljningsbroschyr för 303 kommer att finnas vad tiden lider.

Kimto
0

Och här går det att köpa billig färg:

http://web.telia.com/~u38008870/index.htm

Militär grön, orginal

Weber
0

Hej,

jag har en C202 -81 som är & varit civil från början. Kulören på denna är beige (kolla på medlemsloggan). Jag lät färgaffären
analysera färgen och jag har en burk nu som jag kan bättra med!

Denna färgen tycker jag är tålig och bra, ej så varm på sommaren heller!

H/Weber

lasse.old
0

Det bör inte finnas några gröna 202:or i orginal när inte försvaret har haft några. Därimot fick jag höra att Volvo sålde ca: 200 st 202:or till Sydafrika som dom fick ta tillbaka när vår kära regering sagt sitt. Dom skall ha varit lackade i ljus bege färg vilket jag kan skönja på min bil går under namnet afrikabil. Dessa bilar var avsedda för polisen i sydafrika men vi fick inte sälja kriksmateriel enligt regeringen, detta bör vara vid 80 talet enär min är en -81. Resterande bilar bör ha gott till televerket och vattenfall vilket bör synas på lacken under i sådana fall. För övrigt någon som haft problem med reservdelar från Volvo med svar att det ligger militärspärr på prylarna??????.    Har mailat FMV där ärendet gått genom flera instanser och fått tillsvars att försvaret inte har några spärrar på några delar till samtliga fordon, har även pratat med försvaret i Arboga som säger samma sak. Spärren ligger tyderligen hos Volvo själva i Götet men har ej hunnit ta kontakt med dom ännu, konstigt att det ligger en militärspärr på en bil försvaret ej ägt eller?????.

Lasse

B1n4ry
0

Militärspärren på vissa delar kommer mycket riktigt från Volvo själva.

När Volvo sålde (och utvecklade) 303 serien (och andra fordon) så skrevs det kontrakt där Volvo förband sig att under ett visst antal år leverera alla reservdelar. Eftersom dessa delar nu mera inte tillverkas så har volvo bestämt att endast försvaret får köpa delarna så att dessa inte tar slut.

Enligt min kontakt så skulle tidsfristen ha varit 25 år och alltså redan gått ut men det verkar som om dom förlängt detta efter som dom fortfarande har kvar spärren.

//Bn14ry

seekoman
0

Har hört något om typ 2012 eller däromkring. Att dom som du säger förbundigt sig att leverera delar. Minns inte riktigt vart jag hörde det året så det är nog inte något att bygga en religion på Flört men men

person
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

visserligen tagen i mörker men kanske åt dethär hållet

Sugga
0

Gillar tvåtonslacken, färgen är snygg speciellt den nedre mörkbrunaFlörtFlört

person
0

Javisst är den tjusig. Övre delen av bilden visar (som första inlägg i denna tråd) vilken färgnyans det är fråga om och nedre delen ett av de större problem som C202:an är känd för: ROST. Hur den (estländare???) som äger bilen kladdat till nederdelen vet jag faktiskt inte men speciellt snyggt är det inte i mina ögon.

Men smaken - baken FlörtFundersamRäcka ut tungan