Byte av kylare, Modell??
Har en civil c303 som kommer från Vattenfall med elektrisk fläkt, 12V, mm. Nu har kylaren börjat att fungera dåligt samt läcka lite. Jag undrar om det är någon som vet vilken kylare man ska byta till? Finns det någon som man kan beställa och som passar eller är det bara att skicka in kylaren så att de får tillverka en ny (ca 6000:-)?
Finns det inte att köpa på volvo lastvagnar
Art. nr 643755 (2 tum tjock) eller 1560533 (3 tum tjock)
Det finns beg att Köpa hos Active Life 0502-21175
Det finns inga kylare kvar hos volvo eller något annat ställe. Finns det någon annan kylare som passar utan större modifieringar? Är inte intresserad av begagnat utan skall vara nytt, snyggt och effektivt! :)
Du får åka med din kylare till en kylarservice dom kan troligen byta bara själva kylpaketet mot ett nytt och använda baljorna uppe och nertill från den gamla kylaren.
Kolla på eniro.se efter företag i din närhet.
Blir lika bra som nytt.
Kjell//
Vattenfalls kylare är väl 3 tum (bättre kylning) medans TGB11,13 och 20 bara är 2 tums. Så om du vill ha en likadan så är nog inte Active Life bästa allternativet.
Ja det blev att lämna in den för renovering i Uppsala. Kostnad 4800:- för ett nytt paket som har 50% bättre kylning än det gamla. Inte gratis men vad gör man…

man biter i det sura äpplet å ser glad ut helt enkelt.
Ja nu är den nya kylaren på plats och jag bestämde mig att byta vattenpumpen vid samma tillfälle. En standard B30E Vattenpump från meconomen för 640:- men självklart så passar den inte direkt utan man måste pressa bort den gamla fästplattan för remskivan som sitter på utgående axel. Efter att ha pressat på den på den nya pumpen trode jag att det skulle vara enkelt att skruva tillbaka delarna. Helvetes jävl.. #%¤&¤ Nja.. nu har jag skruvat bort och gjort om det tre gånger utan att få det helt tätt. Det är rätt packningar osv… Ska göra ett nytt försök i kväll. Det är rören som sticks in i pumpen som inte tätar ordentligt. Det är nästan tätt nu men inte 100%.