Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettstorvalpar-c300-serien
Läst 1380 ggr
Pizza_DUDE
0

Kass spolarvätskemotor?

Har problem med min spolarmotor på min 303:a.. När jag trycker på knappen så låter motorn precis som den ska (högt och obehagligt) men där kommer inte särskilt mycket vätska ur munstyckena.. Det kommer litegrann, men strålarna orkar inte ens upp på rutan, det kommer bara lite på plåten undertill..

Har provat rengöra munstyckena med nål, men det hjälpte ju såklart inte..

Är det motorn som är kass och måste bytas, eller är det någon som känner igen problemet och vet om det kan bero på nåt annat?

Julle
0

Ispropp? Kan ju vara smuts kvar i munstycket också, prova med att blåsa ur med tryckluft.

Chrilled
0

Kan vara hål på slangen någonstans också.

B1n4ry
0

*hehe* En lite kul sak drabbade mig idag.

Min vanliga bil är på plåtverkstaden/lackering denna veckan så jag är "tvungen" att köra omkring i min C303. (Och NEJ, jag har inte krockat min XC70 utan nån idiot sparkade på bakdörren och framskärmen…)

Iaf så bestämde jag mig för att fylla på spolarvätska, det har varit tomt länge. Så jag åkte till macken och fyllde upp med T-Blå och vatten. Sedan åkte jag iväg och bestämde mig strax för att testa spolaren. Ett kort tryck på knappen resulterade endast i surrandet från pumpen så jag gjorde ett låååångt tryck, det kan ju ta en stund innan vätskan kommer fram tänkte jag. Hmmm… Inget på rutan. Dock kände jag att det började bli vått i skrevet och längs benen.

Eftersom jag inte lider av inkontinens så stannade jag bilen under en lyktstolpe och klev ut för att titta under instrumentpanelen. Mycket riktigt, slangen hade hoppat ur i T-kopplingen och pekade rakt i skrevet på föraren… *hrrrm*  Förvånad

//B1n4ry

Niklas
0

#3: :-) Du gav åtminstone mig ett gott skratt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

karlzon
0

Har en liknande historia. Min privata bil är en jeep wranlger tj. Taket är av hardtop-modell och går därför att ta av. Inbyggt i kåpan är spolarsprut och torkare. När jag hängde på den efter sommaren glömde jag ansluta spolarslangen till uttaget.

Normalt sitter det en plugg i men någon hade pillat bort den, alternativt jag glömt att sätta i den. Spolade också en låååång stund, trodde det satt skit. Blev en halv inskö bak.

Luktade spolarsprit i bilen under några veckor. Skrattande

Niklas
0

:-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

robban.f
0

Kompisen hade samma problem på sin, att det inte sploade upp på rutan. Följande gav bra resultat :

Rengöra motor. Rengöra behållaren (den var full med skit i botten). Rengöra munstycken.

Det var inget fel på motorn.

//Robban

Pizza_DUDE
0

Åkej, det låter ju enkelt nog.. :)

Måste man montera ner motorn, eller räcker det att spola/blåsa rent i öppningarna?

seekoman
0

Hade sammma problem jag fick peta ut skit med en nål ur munstyckerna ett par gånger plus att jag blåste ur med tryckluft.

Men se upp lite för slangarna hoppar ganska lätt isär när man använder tryckluft och sen räckte det med skit i munstyckena för att spolapumpen skulle orka trycka loss slangarna och man fick golvet fullt med spolavätska.