Hård inbromsning i halt väglag...
Var ute och körde valpen i halkan nyss.
Vid hård inbromsning skorrar det till ganska rejält i lådan. Detta måste vara inkopplingen av framhjulsdriften ty bilen rätade upp sig rejält omgående.
Men ljudet - skall det vara så brutalt?

MM tyvärr så blir det ju så. det snurrar ju på ganska ordentligt och det är ju en typ av nödåtgärd som händer i lådan. typ gamla tiders ABS *L* Om det är regält halt så åker jag hellr med 4x4 i kopplad den blir så mycket skönare att köra då. det extra däcksslitaget får man väl ta tycker jag.

Min krunchar ordentligt när framhjulsdriften går i. Det finns visst nåt inställningsmått i klockorna för diffar och framhjulsdriftens inkopplingar. På min är de kanhända inte hundra rätt. Jag kör också helst med framhjulsdriften tillkopplad i halka, mest för att slippa just den våldsamma inkopplingen.
I instruktionsboken står det att max hastighet med 4-hjulsdrift skall vara 40 Km/h.
Hur fort kör ni?

Är det med 4:an lågväxel du menar? Där kör jag nog inte fortare än 30. På 4:an högväxel 4-hjulsdrift runt 60 km/tim och lite lägre om jag har snökedjor på. Nu talar jag om Valp 903 serien med B18.
Troligen snackas här om två saker- drivning bak + fram samt andra sak: - hög och låg väksel
Från "bibelen" saxas: ( TGB 11-13)
"OBS! Väksling till låg får inte göras vid högre hastighet än 40km/t."
Tolkning: Detta är en absolut lag. Vad som händer om detta bryts sejer man inget om.
Nästa:
"Allhjulsdriften, dvs drivning på både bak- och framhjulen används när drivning på bakhjulen är otillräcklig.
Innkopling av forhjulsdrift. "OBS! Kör så at fram och bakhjulen inte roterar med olika hastighet vid innkoplingen"
Min tolkning av detta:
Vis konduite när man vill använda drivning fram. och speciellt i höga hastigheter.
Upperksamma noga när man vil kopla inn framhjulsdrift.
eksempel där man kan vara slöv.
I terräng där mann får spinn
Vinterförhållanden med våt snö/slaps . du kör med drivning bak. Nu kan det vara så at tidvis "släpper" greppet på bakhjulna spec i hög fart när motståndet är stort.
Under sådana förhollanden bör man sänka farten betydligt från 90 om man vill kopla inn framdriften oxo.
Hur mycket olikhet det får vara sejs inget om innan det händer nåt, men det är ju en indikation på at nåt kann hända slik dom har skrivit i boken
Tomas du menar nog at max hastighet är 40 vid låg växel och då är det drift både fram och bak automatiskt. ( Inga valgmöjlighet.)
på hög gir är maks hastighet samma oavsett om du har drift på alla eller bara bak.
Pratade med en kille som jobbar på milo i skövde. Hur det är med hållbarheten på våra axlar å lådor. På 11-20 bilar har han alldrig hört att axlarna gått sönder. Utan att det saknats olja. En å annan axel har ibland kroknat pg av mycke kraftiga hopp med bilen. Men då har föraren fått sej en rejäl bula på skallen samtidigt. Lr hög fart å kör emot ett fast hinder med ena hjulet. Att någon kört sönder "diffen" på något sätt hadde han alldrig hört talas om. Enda gången som han sa att axlarna inte klarar av kraften är med stor motor och däck större än 40 tum. Typ på trail bilar. Men annars sa han att dom ÄR skottsäkra.
Väldigt bra at du delar denna typ av ärfarenhet Putte. Och jag tvekar inte en sekund på att det är rätt.
Fordon gjord för det militäre är sellan underdimmentionerad. hellre motsatt.
Jag utgår från at när Volvo har skrivit och rekomenderade så i hina hårda dagar så var där grunder till detta. Med ökad hastighet /last etc. kan torsionskräfterna bli stora.
Själv åkte jag en gång bak en Morris mini med fart ca 110 km/t ( ungdomslek). plötslig hörde jag et jäkla lyd och Morrisen nästan hoppade innan den stannade.
Vad hade händ, jo chauffören fick inte mera fart och väkslade från 4 til 3 för om möjligt rätta på det. Väksellådan blev "kaput", jag lovar "KAPUT" med stora bokstavar. Ja även chauffören var kaput et tag.
Men detta är ju ekstremtillfälle
Tack Pojkar (det är väl få damer på denna plats???)
Det var en fin redogörelse, det verkar vara OK att köra relativt fort med alla hjulen drivna men man skall undvika växling mellan hög/låg i farter över 40 km/h.
Vad gäller olika modeller så är jag nog övertygad om att de militära maskinerna överlag är överlägsna C202. Körde allehanda valpar i det militära och DET GICK FORT…..
Å andra sidan stod vi inte för reparationer eller kostnader själv.
Vår signalist var värst, han lyckades få 3 punkteringar på en vecka med vår 913 - han körde max på grusväg och svängde bara ut i terrängen där det passade. Måste ha varit en trevlig syn då vi sällan eller aldrig tog av högantennerna…
Jag glömmer aldrig ansiktsuttrycket på en norsk general som vi fick i uppdrag att köra ut till en skjutplats, hans min då vi i full fart körde in på en skogsbilväg sitter fortfarande kvar…
Jag tillhör också en av de få som gjort körprovet två gånger i följd. Kamrat Andersson var så bakfull att jag fick dra ned vintermössan ordentligt för att att inte bli avslöjad då jag med hans namn gjorde andra varvet. Jag tror att överfuriren som startade oss misstänkte att det inte stod rätt till men lite mygel tillhör bassen´s elementära kunkaper.
Andersson glömmer knappast turen på terrängbanan då han låg i skåpet och vomerade, men han fick sitt förarbevis. Dock fick han städa själv och ingen som såg resan var nog förvånade att lite åksjuka uppstått….
Hmmm… Nu är det väl ändå någon missuppfattning eller är det helt olika instruktions böcker beroende på årsmodell? I min instruktions bok står det med fet stil att fordonet MÅSTE stå ABSOLUT STILLA vid växling mellan hög och låg. (någon skrev här att man kan köra i 40 - då blir det nog bara skrot av lådorna). Mellan Hög 2WD (bak) och 4WD däremot kan växla och man skall då ej frikoppla utan ha ett gas pådrag så att motorn vare sig drar eller bromsar (ingen hastighets gräns anges här.)
Det som diskuterades ursprungligen var väl däremot inkopplingen av 4WD om man bromsar så hårt att bakhjulen låser sig. om 4WD då kopplades in för att de snurrande framhjulen skulle tving de låsta bakhjulen att snurra i samma takt. Det måste innebära att ett snurrande drev (kopplat till framaxeln) går i ett stillstående drev (kopplat till bakaxeln). Då är det inte konstigt att det låter en del :)
Hej hyttebacken
Borde kanske varit mera precis: Jag visar till bok till TGB 11-13
Där är inga ekstra "spak" för at kopla inn H/L drifft på alla hjul.
På lill valpen är det ju det om jag kommer i håg rätt.
Så troligen inte samma prosedur på lill valp och storvalp.
Inte samma väksellådor/system.

c 202 har ju samma låda som storebror c303 och slår i 4x4 vid hård inbromsning.. men de gör inte gamlingen kan jag tänka.
så jag antar att det är c 202 vi talar om här eller?
Ja - det är en C202